Besökare

lördag 8 augusti 2009

Underbar fredags kväll

I torsdags träffades jag och Lin i Ljungskile för träning. En fin park med lekplats höll vi till på. Båda hundarna är verkligen jätte duktiga. Barn lekte och tjoa, folk kom och gick både med och utan hundar, men våra jobba på bra trots allt. Så härligt! Lin och Ia har hittils valt ligg, finger target och tass target som de skall få stimulus kontroll på. Jag och Mindi har sitt med ordet "sami", tass target och har börjat på det som skall bli "ner"=fälltekniken till ligg från stå. Båda hundarna var super duktiga och vi kunde avancera långt. Ia är grym på sitt ligg och Mindi hade en tydlig fördröjning på både sami och tass target. Så härligt när man ser sådana framsteg. Helt nytt koncept för både mig och henne så det snurrar till rejält i huvudet ibland så jag kan bara tänka va det gör i hennes huvud=) Det blev även en glass i den härliga värmen. Tack för en toppen dag!

I fredags jobbade jag fram till tre och när även Stefan hade kommit hem åkte vi och handla god grill mat, vin m.m.



Grillade på vår härliga altan, satt ute och tjöta i flera timmar samtidigt som vi fick mörda massa flygmyror*yscha*, gick sen in och titta på två nya Dexter avsnitt och åt jordgubbar. Sov sen gott gott. En hel mysig kväll och natt!

Igår morse, något seg*ler*, traska jag ut och la ut Buddas första viltspår.
Cissi kom senare förbi och Budda släpptes på.
Att spåra på stig var inte rätt enligt honom och ville upp i skogen eftersom spårselen var på. Gick framåt stigen, han analysera blodfläckar och tog sig framåt. Började spåra när spåret vek av in i skogen, men tappa det, irra lite och var lite osäker på vad som skulle göras.
Men när det var ca en tredjedel kvar så sa jag att låt han få fri lina och göra på sitt sätt och Oj va fint han spåra då. Klockrent! Ända fram till klöven!
Min analys av det hela var helt enkelt att han har aldrig spårat på stig innan, med andra ord svårt. Han har dessutom inte haft så mycket mothåll i linan(för att ha nere tempot) så då blev han osäker, så bara Cissi och Budda tränar på ihop och lär sig varann så kommer detta gå fin fint!

Sen bar det iväg till jobbet för ännu ett 24h pass. Nu är man hemkommen. Mindi har fått en härlig skogsrunda och nu vi får se vad det blir av av resten av kvällen!

Ha en fortsatt bra söndag!
Ina&Mindi

3 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Gud så gott det såg ut med den mumsiga fredags maten!!! Som på restaurang (bortsett från frolic påsen som skymtar fram på första bilden ;-) Skoj det låter med din å Lins träning, hade varit skoj att kunna hänga på er framöver! Tycker det låter som att Budda gjorde ett bra första spår, många hundar tycker att det är så läskigt med blodet i början att dom inte vill spåra alls alt blir väldigt låga.
Kram!

Anonym sa...

Tack för den gången och tack för igår, skitbra träning!!!
Vi börjar allt komma nånvart nu, tänka lite själva;)

Vore jättekul om du hänger på Michaela :)

Kramar Lin

Whippe sa...

Hej,tack för inlägget på min blogg.Nej jag har tagit korten från sidan, så du behlver EJ maila dom.Men tack för tanken!
Ha det bra!