Besökare

fredag 4 juni 2010

4:e Juni

Då var denna veckan snart till ända, men än är det inte slut=)

I tisdags fick vi besök av Patricia, Jeanette, Ann och Jessica för lite klicker drillning. Alltid kul att kunna hjälpa till.
Det var, som de flesta senaste dagarna, strålande sol och bilarna fick flyttas på in emellan.
Efteråt fick Dixi komma ut och leka lite, visa hopp-stå och lite följsamhet.
Mindi fick träna fritt följ med störning. Hon väljer rätt snabbare och snabbare. Det gillar vi=) Dessutom har vi noll tolerans på oengagemang nu för tiden. Så fort nosen drar igång vare sig det är ut i luften eller ner på marken blir det halsbands paus. Å givetvis belönar jag friskt för direkt kontakt efter att man släppt henne och även när hon tar kontakt emellan övningarna och belöningar. Det är där hon svävar iväg märker jag.
Det är även noll tolerans på lätt åtkomna godisar från alla som hon fjäskar in sig hos. Jag tror nämligen att nu när jag ändrar på belöningsreglerna så kommer hon lättare välja andra människor eftersom "där behöver man inte anstränga sig" så det är det slut med=) Hårda bud i Mellerud*hehe*

Sen på kvällen var det gemensam kurs avslutning på klubben och även i år var det super lyckat. Strålande väder som sagt, engagerade deltagare, toppen uppvisningar och god korv=) Å nu när jag sitter här och skriver detta blir jag påmind att jag har jobb att göra. Alla kort som skall gås igenom och läggas ut på hemsidan. Kanske ikväll...:P

Igår blev Mindis simträning inställd pga sjukdom oturligt nog så det blev ingen dejt med Jessica och vovvarna. Men det får vi ta en annan dag.
På kvällen blev det en sväng till klubben igen.
Dixi fick leka på planen när andra tränade några meter bort. Hon lekte bra, men inte 100%. Men det kommer=) Blev givetvis favvo grejen för tillfället. Hopp-stå=) Men skärpning på matte som måste börja variera och testa på lite mer saker. Inte inrikta oss så!!
Mindi fick inkallningsträning och läggande under gång på promenaden. Sen på planen blev det inkallning med stå träning fast vi är i grunden. Vill säga snabba distinkt ställanden och där använder jag target. Vi får se vad det blir av det=)
Det blev även lite fritt följ. Det behövs alltid=)
Sen var det styrelse möte för min del och sen åkte vi hem och gotta oss.

Idag blev det jobb på morgonen och sen upp till klubben igen. Det är ju underbart nu när vädret är så strålande.
Marie hade erbjudit sig att visa korv rutan för oss och det var vi givetvis intresserade av. Så först fick ja se när hon la till sin valp och sen var det mattes och Dixis tur:)
Jätte duktig var lilla skrutten. När jag tog henne för första spåret slet och drog hon som en galning i mina bakspår och försökte leda om henne mot rutan flera ggr tills vi upptäcker att mina skor var inte de bästa. De satt korv fast i dem:P Så då förstod man mer varför hon var så ihärdig å helt plötsligt blev det en "bra" grej ist:)
Men tog fram henne precis till kanten och då satte hon fart med nos arbetet och jobbade metodiskt.
Andra rutan hon fick var hon direkt med på noterna. Kul kul:)
De säger att man skall lägga 50 stycken... Vi är nu på 2:)
Sen fick hon busa lite med Marie´s terv valp. Jämn gamla men oj va mycke större Dixi var=) Men det gick fin fint och de tumla runt i skuggan under A-hindret. Där var det bäst ansåg de för där slog man i huvudet gång på gång:)
Mindi fick fortsätta med ställande träningen för inkallningen och idag hade vi framsteg. Kul:)
Det blev även apporterings träning där jag idag även belöna med leksak och repetionen efteråt blev absolut inte sämre, möjligen bättre, så det vart faktiskt en belöning för damen idag:) Avsluta dock med korvbollarna:) För att vara på den säkra sidan:)
Vi tog oss alla tre en sväng på agility banan och Dixi gick igenom lilla tunneln:) Mindi röjde runt genom tunnlarna, över A-hindret och däcket. Hon gillart:)
Efteråt blev det den skogsrunda och fyra timmar senare styrde vi bilen hemåt igen. Strålande dag helt enkelt.

Imorgon skall det besökas Vänersborgs utställning. Mamma skall ställa Lycka och flera andra vänner skall också dit. Skall bli mycket trevligt. Mindi gillar inte sådana tillställningar och Dixi är för liten så jag är glad att hoffarna går kl 9 på morgonen innan det hinner bli för varmt för hundarna skall med. Dels träffa uppfödaren, men även för hundarna skall följa med mamma efteråt för matte skall ut och slira ända nere i tvååker:)

Inser, med tanke på valp i huset dessutom, att jag tar alldeles för lite kort. Måste skärpa mig för jag kommer ångra mig. Hon växer ju så det knakar:)

Ha en fortsatt bra fredag
Ina,Mindi & Dixi

Inga kommentarer: