Besökare

måndag 31 maj 2010

31 Maj

Ja nu har det gått mega lång tid igen och bloggen ser inte ut som den ska idag, men att skriva några rader går nog allt ändå=)

I måndags, tidigt som attan, bar det av mot Torsby i Värmland för en två dagars kurs för Maria Hagström. Det e bland det bästa jag gjort i hundväg vill jag lova!
Teori varvat med praktik. 8 ekipage med hund och några observatörer.
Man fick mycket matiga tips med sig hem gällande många olika moment som ekipagen tog upp. Alla var på olika nivåer så inom några moment fick man både se start träning, mitten träning och fin liret=)
Hon pratade mycket om hundens engagemang, värdefulla belöningar, ha en målbild och tänka på helheten tidigt i träningen.
Hon lägger mycket tid i början på att utveckla massa olika belöningar så att de ändå är ganska lika värdefulla, belöningsregler, fart träning och kunna släppa belöningen i tanken och jobba vidare.
Mindi fick tre pass och lilla Dixi ett.
Första passet med Mindi blev det lite fritt följ träning med störning i form av att det stod folk på planen. Det gick finemangen faktiskt.
Tills nästa pass ville hon kolla mer på hennes belöningar och höjja henne i aktivitetsnivå(precis som Anders sa för.... 2 år sedan??)
Andra passet fick jag tips och fick testa olika sätt att höjja värdena i belöningar och framför allt ha dem aktiva. Lågtempererade hundar som Mindi skall ALLTID ha aktiva belöningar. Med andra ord att de alltid skall vara i rörelse och hunden skall få "ta i" för att få belöningarna. Såg resultat redan på plats. Framför allt i leken och det gillar jag=)
På måndags kvällen var det föreläsning "att bli en bättre tränare, att utveckla sin hund till det bästa" MÅNGA bra saker sas och pennan brann på pappret=)
Har dock fortfarande inte sammanfattat hela helgens skriveri vilket jag borde medans jag fortfarande förstår vad jag menar=)

Hundarna skötte sig fint bland alla människor och hundar. Dixi tyckte inte om att bli själv kvar i bilen trots tuggben, men hon fick gilla läget och tystnade det gjorde hon allt.
På kvällen i rummet hade hon lite svårt att komma till ro. Ylade fint när jag var iväg och hämta vatten och borstade tänderna:P
Men tillslut somna vi allihopa för att vakna till ännu en tidig morgon, men inte lika tidig=)
Första passet fick lill dockan köra. Fick beröm för min egen träningsförmåga, Dixi fick beröm för att leka så bra, vara så engagerad och följsam. Goda förutsättningar som det gäller att man förvaltar väl bara=)
Andra passet fick Mindi igen och nu ville jag ha hjälp med vårt jobbigaste problem. Fart! I t.ex. apporteringen. Själva övningen var inte så speciell i sig, men med gårdagens jobb med belöningar plus pålägget av låååååång sträcka gjorde att man fick super tillfällen att belöna riktigt ordentlig fart.
Andra gången tjyvade Mindi genom att hoppa över att ta med apportbocken och det förvåna mig inte ett dugg, men jag tycker precis som Maria att det bara är bra. Det ger ett stabilt fortsättande i träningen. Tredje försöket var klockrent. Super gripande och full speed*woohoo*

Det var verkligen två super dagar som jag inte ångrar någonstans att jag la pengar på. Å förhoppningsvis får man tillfälle att gå för henne igen. Å det rekomenderar jag varmt till er alla att göra. Riktigt bra är hon!

Mindi har vart och simmat igen. Var glad att se att hon gärna gick in i lokalen och i simningslokalen. Det tyder ju på att hon inte tyckte det var hemskt första gången=)Denna gången fick hon simma 2min tre ggr. Det går framåt=)

Igår hade vi en liten dejt på Råhagen. Mycket trevligt!
Dixi skulle få klassiska valpinkallningar ifrån Ela men det va hon inte pigg på:P Man bara förväntar sig att alla valpar skall tycka det är helt ok, men ibland får man tänka litte. Från Cissi, som hon träffat mera, gick det fin fint. Ela gjorde lite slalom och bus med Dixi och sen följde hon gärna runt med henne på planen med=)
Lite ringträning för Buddas del blev tillsammans med Mindi. De kommer visa sig gör bra i helgen, som de alltid gjort=) Och Mindi hade inte tappat formen hon heller. Eller a.. Kropps formen kanske*ler*
Nota fick budföring och den lilla rackaren bet hål i fingret på mig*skratt*
Annelie var på plats oxå och tränade agility. Givetivs blev det massa tjöt oxå och det är alltid lika trevligt=)

Imorgon blir det en träff på Råhagen för lite klicker drillning=) Sen på kvällen är det kurs avslutning för alla vårens kurser. Skall bli mycket trevligt.

Så sängen kallar kära vänner
Ha en fortsatt bra måndag
Ina, Mindi och Dixi

2 kommentarer:

Camilla sa...

Toppen att ni blev så nöjda med kursen:D

Whippeten Nota sa...

Låter som många bra tankar & ide´er från Maria H kursen =) *skoj*