Besökare

måndag 21 september 2009

Tjoho för träning=)

Kram till Buddisen som gått och blivit sjuker!!
Stimuluskontrolls träningen fortskrider. Mindi är super duktig och det är riktigt roligt=)
Nu gäller det bara att utveckla och fortsätta. Vi har redan testat att ha lite uthållighet och det funka fint det med. Ingen tvekan och ingen frustration. Super!

Igår var vi på klubben och träffa Marika och Tina. Jag och Marika planera först för kursen vi skall ha på lördag och vi var överrens helt igenom=)
Sen blev det lydnads träning var för sig!

Jag och Mindi starta all träning med att placera ut en extern belöning. Göra en ingång på planen och ett kort program linförighhet sen var det varsegod=)
Sen körde vi rutan. Frivillig position på nära håll och sen target med 10m avstånd. Galopp ut blev det, men vände precis innan rutan och strunta i targeten*hm*
Körde två tre stycken där jag vänta på att hon leta upp targeten, men det kändes inte riktigt rätt väg att gå*hm*
Är fortfarande nyfiken på min teori gällande sågspånet, men vi får väll se om det blir genomförbart*hehe*
Sen blev det framförgående. Mindi har avancerat massa där känner jag. Mycket säkrare på vad som förväntas! Körde sista delmomenten några ggr där man sluter upp med hunden och gör helt om halt. Och körde även några sträckor med utskick och halt. Väldigt nöjd, men även nu märkte jag att när ngt kom "framför" henne(en bit bort dock) så började hon sacka. Väldigt skum så!
Sen blev det kryp och jag har tänkt att lugna mig där lite. Tror jag har gått lite för fort fram. Så jag skulle köra med henne framför mig. Hon vela och tramsa och inget blev bra. Vände då åt rätt håll(JA VET... Helt galet*haha*) och hon kröp super! Lite för fort någon gång, men mycket bättre än åt fel håll. Får fortsätta nöta så kommer det sig!
Avslutade med en egen platsliggning. Jag var gömd och bara 15m bort var Marika och Tina med sina hundar och dona litte. Mindi klara det jätte bra. Hon hade dock ingen haka nere(fören i slutet) men det tror jag mest berodde på att hon behövde andas=)
Dock vände hon rumpan en gång*suck* Men jag får skylla mig själv. Skall jag inte klaga så får jag börja träna platsliggning från skretch med hakan nere hela tiden! Så enkelt är det Ina!
Jätte nöjd med dagen. Å det var kul att träffa Marika och Tina igen=)
Sen bar det iväg till jobbet på kvällen. Det vankades kalas med kina mat och glass tårta. Ansträngande jobb som bara den=)

I morse när jag kom hem hade jag med mig fyra friterade kycklingar som inte gick åt igår och jag ville exprimentera med min bekväma hoffe*hehe*
Plocka ut henne direkt med apportbocken. Gjorde ett upptag från marken med avlämning i hand, kasta iväg den en gång med avlämning i hand, gjorde två upptag framför med ingång och tog sen två tävlingsmässiga klass 2/appell apporteringar. TJOHO. Full fräs ut, full galopp in och raka ingångar! Kan det bli bättre*haha* Ännu en gång stort bevis på att det är belöningskvaliten det hänger på för denna damen att apportera. Så nu skall jag luska fram ngt som jag kan köpa och ge henne oftare än friterad kyckling*haha* som hon brinner för som vi kan använda endast i apporteringarna. Fick tips idag om kyckling hjärta och det kan säkert vara ngt! Återstår och se! Det är väldigt spännande när man får klura fram för att få fram rätt beteende när det gäller bekväma Mindi*ler*
Sen åkte vi upp till klubben för en träff med Tina.
Vi startade i uppletande rutan där vi valla hela och jag la ut fem föremål till Rosso.
I våras gick Rosso väldigt djupt och letade inte grundt. Sedan dess har de börjat träna jakt mera plus att Tina har tänkt på det grunda i uppletande rutan.
Rosso togs fram och skickades och sprang ut knappt tio meter och gör en hel omvändning och tar första grunda föremålet*woohoo* Verkligen super snyggt! Snacka om att näsan var på!
Han jobba sig sen igenom tre föremål till jätte jätte bra. Sista föremålet låg på djupet och Rosso, ngt tröttare*ler*, höll sig grundt. Tina fick gå in med lite stöd och fick då ut honom och Rosso blev belönad direkt genom att han fick vittring av föremålet och sen snabbt in för bollen. Super!
Mindi fick sen tre föremål a la Tina. Nytt tips, Tack AL, var att alltid lägga föremålen i samma legor när man kör flera hundar i samma ruta på samma dag. Vem vet om det var det som gjorde det eller om det var att vi fått tillbaka hoppet om uppletande eller att hon gått ner 1,5 kg*haha*, men gud så bra hon var idag!
Mycket bättre fart under mycket längre tid. En fröjd och se. Hopp om framtiden=)
Däremot så kanske, såg inte för granen, hon strunta i att plocka första föremålet hon hitta(det var ju ändå Tinas*ler*), men a... Det fanns bara Tinas grejer och ville hon ha kattmat så fick man allt komma in med dem. Och det gjorde hon. Alla tre*woohoo* Super nöjd!
Sen blev det var sitt enskilt lydnads moment. Jag tog Tina till kommendering på framförgåendet. Man har ju en tendens att alltid skicka på samma steg eller stanna efter samma sträcka så nu skulle det bli annorlunda. Mindi tog inte Tinas ord som start signal-Stort plus!
Först körde vi en sträcka med halt. Sen ställde vi upp för nästa och Tina ansåg att hon borde klara att sätta ihop nu. Å ja, jag vet. Jag är litte feg där. "Klarar hon, klarar hon inte"*ler*
Men vi gjorde det och det gick super! Jätte jätte duktig var hon och massa korvar kom flygandes*hehe*
Sen fick Rosso en vittringsapportering med färska pinnar. Å gud va snyggt han gjorde det. Super super! Ingen tvekan och full fräs=)
Sen körde vi gruppmomenten! Först sitt i grupp. Ställde mig på 10m och Mindi la sig. Gjorde det igen och Mindi la sig igen*Lär dig Ina, haha*. Tog då endast fem meter med täta belöningar och hon satt fint resten av tiden. Rosso den pajken satt skit snyggt hela tiden!
Sen blev det platsliggning. Jag la först och Tina som nr 2. Mindi la sig rätt snabbt faktiskt och la ner huvudet rätt snabbt. Gick därefter och gömde oss i tre minuter. Tjyvkika på henne och även idag rulla hon över på skinkan plus att jag såg henne nosa*rackar unge* Men som sagt. Skall jag klaga så får jag börja träna osså! Plus i kanten blev att hon inte satte sig på Tinas "sitt", men däremot hoppa hon ut me rumpan på mitt sitt*haha*
Super nöjd med dagen! Tack Tina!

Nu skall det bli hemma doning, mat lagning å lång promenad.
Ha en fortsatt bra måndag!
Ina&Mindi

5 kommentarer:

Milla sa...

jäklars va ni avancerar *impad*
Så duktiga så- båda två!

Tina/Rosso sa...

Tack för en himla trevlig träning idag. det måste vi göra oftare.
Ni var kanonduktiga idag.
Rosso tycker fortfarande att Mindi var otäck på promenaden.....

www.dogsandroses.bloggplatsen.se sa...

Jösses vad duktiga ni har varit!!!!
Jag är riktigt avis, det är inte lika kul att ha en sjukling hemma.
Längtar tills allt är som vanligt igen...fast det är klart jag har kört stimuluskontroll inne -
Finger - Sitt

Kram så länge

Lin sa...

Ammen, daaah, jag är slö i skallen idag...

Whippeten Nota sa...

Lyxigt att ni får tränat såpass nu =) Och oj vad du kommer ha igen det nästa år, det kommer gå som på räls för er!!! Ni kommer vara en fortsatt inspiration för "folk" att träna med positiva metoder och ett bra tänk =) Kan ju variera med kycklinghjärta och Mc hamburgare ;-) Kramar!