Besökare

onsdag 2 december 2009

Back on the club=)

GÖR SUGEN på kontinuerlig, organiserad träning just nu! Starter nästa år står på schemat!

Igår var jag och Cissi på klubben. Cissi var i stallet innan så jag åkte upp lite tidigare och la ett spår. Denna gången var det längre, ca 700m, med färre pinnar. Under tiden det låg till sig i frosten tog vi oss en sväng i skogen.
Mindi spårade, även denna dag, jätte fint och metodiskt. Missade pinne tre(av fyra) som låg i högt "ris/ljung/gräs" typ. Så då vet vi det=) Alla andra plocka hon och var nöjd med skinkosten från tuben. På slut pinnen, som även denna dag hade fördröjning, blir det lek och den fastnade så jag fick inte upp den så snabbt och då hoppa hon upp på mig och hjälpte till att dra ut den*ler* Så belöningen är det inge fel på utan jag tror verkligen hon vet att spårandet, som är en belöning i sig, är slut när det kommer en lång pinne. Super nöjd!

Sen kom då Cissi och det började bli riktigt kallt. Började med Buddisen som körde tass target som han blitt jätte duktig på. Det blev även fortsatt träning med ingångar och fokus i rätt position och sitt kvar.
Med Mindi körde jag en tävlings start. Värmde upp utanför(nu i efterhand troligtvis för lite) och la fram ryggsäcken med godda och leksak.
FIN FIN ingång som var ganska lång. Start på linförigheten, men hon tappa tyvärr två gånger under det halv långa programmet. Borde nog brutit, men körde på.
Hon var riktigt het på tävlingsbelöningen emellan, men seg in i position inför nästa moment = Måste köra mera externa skick efter ingång inför nästa moment.
Länkade till framförgåendet som satt väldigt bra. Lite dålig fokus i linförighets bitarna, men resten super. Tävlingsberöm och sen "ta den" och den var det inget fel på. Liten extra belöning blev det på vägen dessutom genom att hoppa och säga hej på Cissi med*ler*

Sen skulle vi köra inkallning med apportbocken ifrån Cissi(fingrarna började gå av vid det här läget) och första vändan gick rätt bra. Inte super duper fart, men galopp så det tar jag! Hoppas INNERLIGT att hon hör klicket så inte min armrörelse blir kommandot*hm*
Inför andra släppet gastade en ägare på sin hund uppe på agility planen för den var tydligen på väg mot oss, men vände tillbaka. Mindi släpptes och hade samma lugna galopp men då började den andra hunden springa mot oss igen och när Mindi är framme hos mig vill hon inte leka och släpper inte ens apportbocken. Lattjade lite och tillslut bröt hon det obehagliga och gick lös på leksaken ist. Sen gjorde vi faktiskt inte mera. Smart drag? Vem vet?

Vi tog oss en sväng i skogen och hundarna härjade för fullt som vanligt. Kul att de är lika stora och kan vara lika hårda. Skillnad mot whippet*haha*

Idag tog jag mig till klubben igen. Tog först en sväng i skogen och vallade sen en korridor med fyra saker på linje. Mindi starta fint och plocka föremålet längst ut först. Fördröjning i starten in till mig, tror det kommit för att jag lite för mycke tjoat det sista när hon hittat föremålen, men sen full galopp utan hjälp från mig. Sen plocka hon det närmsta föremålet och nummer tre och fyra som låg mer i mitten tog lång tid. Men de kom in i galopp fall om avsökandet tas i trav.
Sen blev det lydnad på planen.
Började med läggande under gång. Först uppsättandet med jackpot. Sen nedläggning framför mig och gick iväg 15-20m och sen tillbaka med uppsättning med jackpot. Funka fin fint!
Sen blev det lite snabba lägganden och läggande under baklänges gång som funka fint. Körde sen framlänges och anar att det inte är lika snabbt där. Behöver ögon! Så vi satte inte ihop det mera, men de två sista leden sitter iaf=) Uppsättandena blev dessutom bättre och bättre och det gillar vi=)
Sen körde vi framförgåendet. Linförighets sträcka med halt och jackpot. Uppslutning bakifrån med linförighets sträcka och halt och jackpot. Så långt funka det fint. När jag satte på en 25meters sträcka oxå föll det på sista ledet, alltså linförigheten. Sträckan framför mig gick fin fint, men efter uppslutning och i linförigheten gick hon ut igen. Ingen stimuluskontroll här inte*haha* Super nöjd ändå!
Sen till dagens höjdpunkt. Hindret! La ut targeten utan Mindi, men hon såg nog allt*hehe*
Placerade oss på vår sida av hindret och skicka henne och hon gick direkt till targeten och jag kommendera sitt med belöning. Tog bort targeten och upprepa två gånger med lika bra resultat*ler*
Sen körde vi ett återhopp och sen satte vi ihop det och det funka SUPER*woohoo*
Sen blev det lite linförighet med fokus på att INTE belöna varje halt eller sväng. MÅSTE dela på det. Antingen detalj eller uthållighet. Idag gick hon fint vare sig jag gjorde en grej eller fyra innan belöning. FINA vänster om marsch och mycke tajtare höger och helt om så det tar sig*ler*
Super nöjd verkligen. Avsluta med en skogs runda och lite tunnel skick*ler*

Nu är vi pågång igen och nu skall det bli mycke av allt*hehe*
Nu blir det toast och Grey´s. Kan ju inte bli bättre=)
Ha en fortsatt bra onsdag
Ina&Mindi

3 kommentarer:

Lin sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHH
Så duktiga ni varit, vad kul :)

Jag har sån lust nu, det brinner i oss båda av träningslust, trots kylan.

Kram i massor

Tina/Rosso sa...

Så super glad jag blir när jag läser att ni är på gång. Det är ni verkligen värda.
Är gärna dina ögon det vet du, tyvärr sjuk nu men förhoppningsvis blir jag frisk. Ja, jag säger det själv "så frisk jag kan bli..."

Vi kommer inte på lördagen, orkar inte.
Kram

Whippeten Nota sa...

Ni är så duktiga med träningen vännen!!!