Besökare

torsdag 2 december 2010

2:a December 2010

Hej Mitt Vinterland!!!!
Oj oj va mycke snö vi har fått här i Uddevalla. Undra om det blir en repris ifrån förra året?
De senaste två dagarna har det blivit snö pulsning på otrampad mark. Både matte och vovvar har fått jobba*ler*













Underbart vackert och fint är det. Men RÅ KALLT! Fingrarna förfryser på direkten!
Unghund som Dixi är har hon tagit till lite olater(för det kan ju inte vara mattes fel i brist på träning*haha*) Så nu blir det hård fokus på koppelgående, inte jaga diverse, hundmöten och inte gapa på ALLT*haha* Full av sprudlande liv är den lilla damen.
"Gammel tanten" är i en uppåt kurva för tillfället å det är alltid lika välkommet.
I helgen var vi som sagt på kurs för Maria Hagström. Mindi var hos husse och gotta sig och jag och Dixi som över hos morfar. Besökte mormors grav och tände ljus. Det var mycket, mycket skumt att vara hos morfar utan mormor där, men trevligt och mysigt var det! Hon är saknad av oss alla:(

Tillbaka till kursen!
En hel del upprepningar blev det eftersom jag gick för henne i maj i år plus att man läst och praktiserat ifrån boken. Men det var väl så nyttigt ändå! Plus att det blev lite mer klarheter på vissa grejer och hur man kan fortsätta utveckla saker och ting.
Maria grundar typ allt i leken. Och med valpen/unghunden/den nya hunden fokuserar hon mycket på belöningsutveckling och lekövningar i följsamhet, koncentration, ta i/tempo, röra sig ifrån föraren och apportering. Och därifrån utvecklar hon det till moment.
Dixi fick vara lite visnings ex några ggr plus att hon fick testa att på plats lära sig "runda stolen". Men det blev total galet i mitt huvud för Maria tänkte vi skulle göra det på ett sätt som inte funkar med min koordination så här hemma skall ja göra på mitt sätt*haha* Men den är nog både rolig och nyttig att lära in! Skall bara skaffa mig en liten sittpall som är ihopfällbar:)
Vi alla fick testa allt praktiskt under dagarna. Stadga i sitt, ligg, stå, ta i för att fånga belöning eller springa till matte, grunderna till en toppen apportering*ler* och så givetvis, grunden av allt, kontakt och följsamhet.
En liten del diskuterades om kedja och helhet och man fick lite tips och funderingar som man kan tänka på redan nu. Å det e nyttigt. Målet ska ju vara högt iaf:)
Ja det finns massa å skriva om, men tiden springer ifrån mig nu.
Ha en fortsatt bra torsdag
Ina, Mindi & Dixi

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag har en "sittpall" du kan ta över den.Ska skicka över korten oxå.
Vad mycket snö ni har.
Kram Mamma

Camilla sa...

Härliga bilder!!!

Whippeten Nota sa...

Härliga bilder på vovvarna =) ! Å roligt med ett blogginlägg! Maria Hagström låter som en mycket vettig person i sin träning, skoj att du och mamsen var där!