Besökare

torsdag 12 juni 2008

Lydnadsträning för hela slanten!

Tisdag
Träning tillsammans med Ela å Knotan uppe på Kurveröd i värsta blåsten! Efter många om och men kom vi till skott=)
Jag tränade fritt följ med ny uttänkt belöning och den verkade populär.. Spänst i benen å nästan en aning för långt fram=)
Belöning på sitt kvar efter "kalla in", blev klickad när Mindi hade fokus i ryggen när jag lämna henne sittandes. Det behövs tränas mera! Fick även springa en gång med lek direkt!
Apporteringen har vi ändrat litte på. Gått över till att närma oss tvåan istället. Med andra ord plocka upp ifrån marken. Det var litte underligt tyckte Mindi. Tog den ofta på "fel" sätt, men det blev bättre och bättre.
Tränade ligg på kommando under baklänges marsch. Hon kan det så det gäller bara att inse/lyssna vad jag säger när jag vänder mig åt rätt håll...
Började köra lite fjärr träning. Ligg-sitt-ligg är inga problem. Fast vi står ju fortfarande endast max 1m ifrån. Däremot ligg-stå-ligg och sitt-stå-sitt... Där har vi å jobba med=) Va invecklat=) Skall bli mycket intressant!

Nota fick träna ställande under gång, fritt följ, apportering, inkallning och plats. Gör duktiga e dom! Har kommit massa framåt! Så roligt å följa!!

Onsdag
Igår bar det iväg till Uddevallas BHK. När jag kommer dit ser jag att det är valp kurs. Aja, tänkte jag. All störning är bra störning=)
Höll ju oss dock en bit ifrån. Behöver ju inte frestas för mycke*hehe*
Fortsatte med nya belöningen i linförigheten idag. Helt program fungera fin fint! Me like=) Detta skall jag köra på. Behövs MÅNGA snusdosor dock=) De går sönder på ca 3ggr=)
Tränade ställande under baklängesmarsch. Först frivilliga som blev snabbare och snabbare sen på kommando å då belöna ja endast de som tanken/avsaktningen kom direkt.
Fortsatte med fjärren. Ett himla plock, men hon är jätte duktig!
Hindret var en baggis. Nemas problemas! Både till mig och ifrån mig funkar fin fint!

Efteråt tog vi skogen runda= Fårhage rundan=) Himla härligt, men snus torrt. Endast lite vatten i bäcken å ingenting i markerna. Från att för någon månad sen varit slaskigt värre att gå där..

Inatt är det jobbet som gäller. Slutar nio imorgon bitti, hem och duscha, slänga in allt i bilen som jag skall packa IDAG och åka.
Bror min kommer till Skövde 11.05, men han vet att jag kanske inte är där tills dess.
Det vankas student för vår syster i Tibro. Hon går ur hantverksgymnasie där.
Sen bär det vidare tillsammans med mamma till Avesta för två dagar HOFFE=) Det är utställning på gång. Längtar massa och hoppas innerligt på bra väder(läs uppehåll!)

Nu skall jag å Mindi ta en promenad med Camilla, Fingol och Barras. De är tillbaka i Uddevalla för gott! Å det e vi mycke glada över!

Ha en fortsatt bra torsdag!
Ina&Mindi

2 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Du e go du =) Att följa Nota å mig är ungefär lika spännande som att se en snigel ta sig fram ;)
Med er däremot händer det ju grejer! Är så glad över att ha dig som tränings kompis ( å vanlig kompis för den delen med:)
Hoppas du har det skoj å att det går bra i helgen! Vi håller tummarna! Å så klart ni ska med hem till oss på missommar =)

Whippeten Nota sa...

Hej!
Titta in på www.freewebs.com/notascrew å säg vad du tycker :) Kan ju aldrig gå och lägga mig i tid men nu är det dax! Tack så jätte mycket för hjälpen på kursen!
Kramisar