Besökare

måndag 2 juni 2008

Debuten i Lydnads Klass 1

Oj Oj Oj säger jag bara!

Dagen började 10.00. Bensin pumpen var trasig och det var lång kö till den andra så ingen bensin fick jag där, men visste att vi klarade oss en bra bit på det som fanns.
Hämta upp Michaela. Begav oss till Konsum, inhandla frukt och dricka och sen bar det av mot Vara/Grästorps BHK.

Fram kom vi halv tolv precis när tvåans platsliggning starta å det var gassande varmt. Tog en paus i skuggan och tittade på några av ekipagen i tvåan. Bland annat Ann med sin Border Collie som var instruktör på vårat hoffe läger förra helgen. Hon kom etta med ett första pris på 160p=) Nollade hindret! Grattis!

Tog ut Mindi och rasta henne. Lite, med betoning lite, engagemangs övningar. Gjorde även ligg och stanna med leksak. Lite ingångar å så..
Stoppa henne i bilen, upp till stugan för lottning. Drog nr 2 av 13 st.

Nu började jag bli nervös!!

Nr 1-7 blev på första platsliggningen.

Under platsliggningen pep nr 3 nästan konstant(hon vann klassen för övrigt!) och nr 7 la sig och rulla sig på sin plats och ställde sig tillslut.

Poäng; 10
Sen var det tandvisning. Mindi hann inte sätta sig, utan var nyfiken på personerna. Domaren kom fram, lyfte lite på läppen och var nöjd. Aja sa jag å gick *ler*

Poäng; 10

Sen blev det en paus ner till bilen med lite belöning, vatten och blöt handduk!
Klicka lite mera engagemang och ställde oss sen för ingång till planen.

Mindi blev ytterst tveksam direkt när vi klev in. Huka sig och var väldigt långsam. Tävlingsledaren stod vid våran angivna plats och Mindi gillade henne inte. Gruppen stod snett bakom oss till vänster och när jag hade satt Mindi ner för start kunde hon inte ens ge mig ett halvt öga, trots att jag peta på henne. Gruppen var hemsk! Vi startade och det var släpigt, sackande och inte alls följsamt. Fick vända upp mot skogskant för att sen vända vänster och följa skogskanten mot gruppen och Mindi jobba inte alls bra. Sen vände vi ifrån gruppen och då kom hon igång. Resterande av momenten gjorde hon riktigt bra!


Poäng; 6,5. LL, släpar, luftig, vs (LL å vs står för???)




Till vä; När vi jobba mot gruppen.



Till Hö+nedanför; När vi jobba ifrån gruppen.





















Sen blev det läggandet. Jag kom ihåg att säga till att jag hade handtecken.
Detta momentet blev riktigt lyckat!

Poäng; 10. Mkt Bra!


Sen var det inkallning. När jag vände upp såg jag hur Mindi sträckte sig så långt hon bara kunde och nosa på något, men hon satt iaf kvar. Tävlingsledaren kommenderade och jag kunde ju inte vänta för länge så jag kalla. Det blev en ytterst liten fördröjning som säkert bara jag såg, men hon starta å hon sprang! Duktig tjej!

Poäng; 9,5. Avslut



















Sen var det ställandet. Jag sa "fot" och började gå och Mindi satt fint kvar. Backa fort tillbaka å fick med mig henne, men mycket slarvigt. Gick sin egna lilla väg(mot skuggan kanske). Tävlingsledaren sa kommendera å det fick jag göra trots att hon inte gick bra å stanna gjorde hon!

Poäng; 7. Start, transport, DK


Sen kom vi till apporteringen. Jag fick den, höll fram den och Mindi nosa lite och på kommendera tog hon den inte å på apport tog hon den inte heller utan nosa/tryckte med nosen på den istället. Precis innan tävlingsledaren säger ta föremålet så tar hon den=)

Poäng; 0. Tveksamt, utför ej

Sen bar det av fram till hindret. Gick runt, kommenderade och hon hoppa och hon kom in till sidan.
Poäng; 10















Helhetsintryck
Poäng; 9. Trevligt ekipage


JIPPIE! VI klarade det!!


Sprang av planen, till bilen å där fanns smaskiga kattmaten!
Prisutdelningen sen visade att det blev 164,5p och en delad fjärde plats av 13st.
Mindi var jätte duktig(fall om hon kan mycket bättre en vad vi presentera!) och jag är jätte stolt över henne. Tycker dock domaren var väldigt generös med poäng(inte bara till mig) och vi var nog inte riktigt förtjänta av vårat första pris, men nu blev det så å glad är jag=)

TACK Michaela för ditt underbara stöd och att du satt vid kameran! Märkte nu när jag satt här å grejja att jag är ännu mera nöjd nu av hennes presentation än vad jag t.ex. var igår. Hon var faktiskt väldigt duktig*hihi*

Sen vill jag tacka alla som grattat mig! Guld värda e ni!!

Sen blir det ett stort tack till Michaela, Tina och Ingela som sett till att med regelbunden träning och bra tips, att vi kommit ut på planen=)

Mindis kväll igår bestod av att sova med husse och smaska gottigt ben. Hon var jätte trött!!
Nu blir det en paus denna vecka med väntan på provsvar + att jag jobbar som en gris.
Nästa vecka skall vi på´t igen=) Med nya ideér och problem=)

Ha en fortsatt bra måndag!
Ina&Mindi

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till 1:a priset!
vs kan stå för vänstersväng eller vänster sitt, kan vara brister i position där. Men LL kan jag inte komma på att jag sett tidigare...

Nu har du i alla fall fått en liten koll på vad som behöver tränas framöver och var som funkar!

Må så gott!

anna & jyckar

Anonym sa...

Hej!

Grattis till 1:priset i Lyd I. ni e jätteduktiga!

Hoppas vi ses i Osby. Honda ska ju få sina valpar den helgen. Linda o Lisa kommer iallafall

Hälsningar från Lena