Besökare

onsdag 18 juni 2008

Student + Avesta 2008

Allt skulle packas inför fredagen redan på torsdagen för jag hade natten på jobbet och skulle få det jätte stressigt på fredagen. Inte blev jag klar på torsdagen inte och ännu mer stressad blev jag. Försökte få jobbar kompisen att ta min natt, men hon hade haft natten innan så hon orka inte å det förstår jag. Givetvis blev det min värsta natt någonsin. Efter mycket strul så kom en ordinarie in och jag fick sova ca 3h.
Upp i ottan och tog hand om de alla. Så fort de hade tagit sig iväg slängde jag mig i bilen och åkte hem. Fort in i duschen och sen göra mig iordning och sen ut med allt i bilen. Som tur var skicka min bror ett mess att hans tåg var försenat så lite mera tid fick jag på mig.
Ännu senare till Skövde blev jag, men bra blev det ändå för vi kom fram samtidigt. Tillbaka ut på vägen mot Tibro för nu började klockan dra ihop sig.
Väl framme mötte vi mamma, mormor, morfar och Bert. Strax efter kom även farmor och farfar. Sist men inte minst pappa och Ammie!
Alla tog vi oss till skolan och regnet hade börjat ramla ner från öppna himlen. Framme vid skolan värkte det ner och vi alla stod med paraplyn förutom jag som hade plockat på mig vinterjackan med luva=)
Men studenterna hade tur. Lagom tills allt skulle köra igång så sluta det regna och alla paraplyna åkte ner så helt plötsligt såg man scenen=)
Ut kom dom, klass efter klass, sjungandes(läs skrikandes) och hoppandes.




När alla hade sprungit ut var det dags för kortegen och det fanns några fräckisar med=)






Efteråt blev det smörgåstårta, dricka och till efterrätt kladdkaka och vaniljglass. Mumsigt var det. Man ville orka mera, men nej sa magen.

Mindi skötte sig fin fint. Fick ett grisöra när vi skulle äta, men det tog ju inte lång tid innan det var slut, men sen låg hon vid min stol och sov.

När firandet tog slut, så hjälpte vi Pernilla med en del och sen skulle vi, jag och mamma, starta resan till Avesta och Klackbergsgården. Två personer och en hund, i en 855 och två nätter borta. Så mycke packning som vi hade.. Ja det fick knappt plats. Tänk va mycke man skall ha med sig hela tiden... Herre gud=)
25mil från Tibro var det och det var ytterst segt. I om gångar var jag riktigt trött och var på väg att byta plats med mamma flera ggr, men jag klarade det. Och fram kom vi.. Hela=)

Framme på Klackbergsgården väntade Patricia och Jeanette på oss. Vi fick hjälp med vår packning upp på rummet sen stupade alla fyra i sängen. Främst jag tror jag=)


Lördag morgon startades tidigt. Frukost halv åtta och kl nio skulle Berner Sennen valparna starta på Dalarnas Kennel Klubbs utställning på Avesta vallen. I tid kom vi men dåligt med parkeringar var det. Ställde oss tillslut på en klart och tydlig förbjuden och parkera parkering=)
Utställningen drog igång en kvart senare och tyvärr var Zerina halt/markerande idag på ena frambenet så det blev en tvåa å så var den dagen slut. För dem... Hoffarna hade inte ens börjat...


Packade oss iväg till våran ring. Slog upp burar, stolar och parasoll. Tog oss en vända bland de få stånden och införskaffade senare på dagen både leksak och grisöron. Mycket uppskattat av Mindi=)


Valp hoffarna gick i en annan ring och vi missa nästan allt, men lite hann jag allt se. Pia, Björn och Vessla var även med och ställde och det blev en enkel tredje placering.

Hoffarna kom igång efter 39 rottisar. Det var livat i ringen vill jag lova.
Först ut av känt ansikte var Patricia och Grosse. Enda veteran hane idag. Han fick 1, CK, BH2 och BIM veteran! Stort grattis.

Lagom tills det var Mindis tur hände något, å det e nog endast hon som vet om ens hon vet. Svansen åkte spikrakt upp under magen. Hon kunde inte ge mig någon kontakt. Hon titta sig runtomkring bort från vårat ställe och även upp i luften.



Inne i ringen var hon fortfarande påverkad, men svansen var inte lika långt under magen. Men ingen bra show idag inte. Försökte ta sig ur halsbandet en gång, men lyckades som tur var inte. Domaren fick komma fram till henne, inga problem att visa tänderna.





Våran konkurrans idag fick en tvåa så Mindi fick 1,1 med HP. Mycket fin fin kritik!

Elegant bitch. Excellent hair, colour and type.
Very nice head. Strong even back.
Chest correct. Movement behind with very good
drive, in front it´s little bit loose.

Hämtade ut vårat HP pris som idag blev en kortlek(?). De hade mega fina rosetter, men kosta för mycke enligt mig.

Sen packa vi ihop oss och styrde fronten mot BHK så vi visste var vi skulle vara på söndag morgon. Lite krångligt att hitta dit. Tog ett extra varv i rondellen=), men dit kom vi!

Tillbaka på Klackbergsgården började regnet ösa ner igen. Det hade det tydligen gjort nästan hela dagen där. Vi fick låna ställets gasol grill och kunde då grilla och äta under tack. Det blev jätte mysigt!
Lagom till efterätten slunkit ner blev det uppehåll och vi tog oss upp i bergen. Mindi fick följa med på äventyren! Jätte fräckt var det i Blå Grottan där vattnet var blått. Å då menar jag verkligen klar blått. Så blev det när solen lyste på det. Mindi markerade/visade oss en uggle unge på andra sidan staketet. Den satt nog och sov och tyckte nog vi var jobbiga=) Efter ett tag "flög" den iväg. Men ja, flyga kunde den inte.. Så den hoppade mera!

På kvällen blev det fotbollsmatch Sverige-Spanien nere i baren på stället. Rätt trevligt faktiskt. Några för fulla människor, men annars helt OK. Synd för Sverige som förlorade så elakt. Men men.. That´s Life!
När matchen var slut var jag jätte trött, men klockan var endast 20.00 så jag fick allt hålla mig vaken en stund till. Men när väl huvudet och kudden krocka. Ja då sov jag gott!

Söndagen blev ännu tidigare. Nu skulle ju allt ut i bilen innan frukost! Nemas problemas med det! Iväg i tid kom vi och parkering på klubben fick vi. Slängde upp tältet som gick väldans bra och snabbt. Lät Mindi sitta kvar i skuggan i bilen fram tills champion hanarna ungefär.

Domaren för dagen var Harry Hermansson. Schäferdomare som lät oss springa mycket. Han hade delvis öppen kritik som uppskattades mycket, men ibland så hörde man väldigt lite. Det han påpekade mest var dåliga underkäkar och dåliga, svankande ryggar pga dålig kondition. Det var endast hanen idag som fick cert. Tiken blev utan! Flera tvåor skickades ut och det var ytterst få HP/CK.

Först ut av känt ansikte var Pia och Vessla. Idag blev det en enkel fjärde placering.






I junior hanar var både Bergenhovs Antos och Hässlehoffs Lupin "Aramis" med och tävlade.
Anton blev 1,1 med HP och BIR Junior

Aramis fick 1,4




Sen blev det dags för Patricia och Grosse idag igen! Den andra veteran hanen dök inte upp så Grosse blev 1 med HP. Han slog dessutom tiken(samma som slog honom på lördagen)sen och blev BIR veteran! Stort Grattis!!


Sen startade tikarna upp. Började med juniorer och sen blev det Mindis tur. Vi stog som tvåa i ledet av sju stycken. Fyra stycken tvåor haglade han ut och som etta kom Mindi=) Hon fick dessutom sitt första CK. Ojoj vad glad jag bidde!! Domaren sa dessutom, lite roligt tyckte jag eftersom det inte går längre, att vi fick både HP och CK=) Det står tom på kritiklappen=)




Medelstor med bra resning och bra kroppsställning.
Välburna öron. Bra över och underlinje.
Bra vinklad bak. Ngt lösa armbågar.
Lätta bra steg.


Sen fick jag visa Mixa i öppen klassen. Där fortsatte tvåorna hagla och även Mixa fick en tvåa, men hon skötte sig fin fint och sprang på bra när man tog fram en korv framför nosen*hihi*




Mindi fick vara i bilen mellan klasserna och när det var dags för Bästa Tik var vi på G igen. Även här fick vi springa och springa. Klassen bestod av Mindi från unghund, två öppna tikar och tre champion tikar.
Mindi placerade sig som tredje bästa tik*WOOHOO* Bakom henne kom en öppen tik och två champion tikar. Helt makalöst. Domaren stog länge och dividerade fram och tillbaka. Tittade på Mindi tittade bort på championtikarna.. Oj, vad nervös jag blev i det läget. Å ingen ögonkontakt fick jag med Patricia*ler* så jag visste inte om jag borde ställa om henne lr inte, men jag sket i det å lät henne stå!
Vi fick många komplimanger och kommentarer om att jag visade henne så bra och att hon var jätte fin! Mest förvånad blev jag när Lisen kommer och knackar mig på ryggen när vi står på våran tredje placering och säger "Hon är jätte fin och borde ha vunnit" Tack säger vi då!!!!!!

Sicken full ändad dag! Super glad och nöjd var jag. Inte bara för att det gick så bra utan mest även för att Mindi inte var rädd. Mätstickan domaren använde var äcklig, men inte värre än så. Hon var på riktigt show humör och visade sig från sin allra bästa sida!

Efter all bedömning packade vi ihop tält och alla grejer. Slängde in det i bilen igen och startade resan hem. Närmre halv elva var jag hemma. Trötta var vi båda två!


Igår fick Mindi vara med på jobbet. Där smaskade hon på ett ben och helt plötsligt har hon satt något i halsen. Hon försökte slicka i sig mattan och teckningar på väggarna tills jag tog ut henne där hon revade i sig hur mycke gräs som helst. Mycket skrämmande enligt mig. På eftermiddagen sen fick hon sparris så vi hoppas innerligt att det i halsen tar sig ut utan att förstöra något! Lagom till storhelg som vanligt...

På kvällen igår var vi hos Michaela och skulle träna. Men Mindi var inte alls med. Jobbade ingenting och såg ut som om hon mådde riktigt dåligt så vi la av och tittade på/hjälpte Michaela med båda hennes whippetar. Våga e så fräck alltså*hehe* Å vilken retning det blev till Nota att Våga fick komma ut först. Jäklar vad Nota jobba när det var hennes tur. Det e en ny regel från och med nu=) Våga först, Nota sen.. hehe!

Sen vill vi även gratta Nota till sitt CK på utställningen i helgen!

Ha en fortsatt bra onsdag!
Ina&Mindi

2 kommentarer:

Vessla sa...

Det var jättehärligt att se Mindi i ringen på söndagen. Det syntes verkligen att hon gillade att visa upp sig. Inte alls som på lördagen då hon inte ville vara med. Hon kanske kände på sig att det här var en trevlig domare. Stort grattis till det jättefina och speciella resultatet! Ni var verkligen bäst!
Vi testade också rondellen i skogen ett extra varv. Det var ju inte lätt att veta hur man skulle köra där ;o)
Hur går läsandet förresten? Redan klar med boken eller? ;o)
Ha en supertrevlig midsommar!
KRAMISAR!
Pia, Björn och Vessla

Whippeten Nota sa...

Duttia du =)
Sånt bra blogginlägg så det känns nästan som om man var med själv !
Ja just det, hur går det med boken?
Har nog fixat älgklöv till spåret (n) Hörs ikväll eller imorn !
Kramar