Besökare

tisdag 1 juli 2008

Årliga Osby 2008

I tisdags tog Michaela med mig och Mindi ut i skogen för hemlighets makeri*asg*
Mindi har gått sitt första viltspår.
Först ut var Ebba. Hon är redan champion så hon visste vad som väntades!

Jag följde med, med Våga i koppel. Hon fick dock ingen hint om vad som försegick. Hon bara drog och streta i kopplet=) Men det kommer. Hon är ju så liten än.

Sen fick Mindi komma ut. Visade henne uppsparket och hon fick nosa/slicka på blodet.



Lät henne sen lolla iväg. Hon starta bra, fick en del problem, vände sig ofta imot mig och förstod nog inte riktigt vad vi höll på med=)


Jag trodde ju ben hårt att hon skulle skita i blodet och ta personspåret som blir oxå, men det gjorde hon inte heller.
Mot slutet började det strama i linan ordentligt. Antingen tog hon då personspåret(tror det) eller så förstod hon att blodet skulle man följa=)
Det var himla intressant iaf! Skall bli kul att se om man kan lyckas!!

Vi har även varit nere en sväng vid sjön med Camilla, Barras och Fingol och Theresia och hennes vän och lilla Misha! Himla söt liten tax tik=)


Fredag dag bar det iväg ner till Osby. Jag, Stefan och Mindi. Stoppade i Kungsbacka och fick lite grejer och proviant av kära mor=) Det tackar vi för!
Väl framme i Osby åkte vi till klubben. Där var det redan liten folk och kom gjorde även Ewa, man och Doffe. Latja lite med Mindi på planen. Mycket/Många belöningar i delmomenten. Hon blev dock väldigt trött väldigt fort. Trots att hon legat i bilen stor del av dagen. Lite nervös blev man allt.
Checkade in på vandrarhemmet. Hade fattat priset helt fel så det blev mycket dyrare än vad jag hade räknat med, men det var ju bara å betala!
Stefan bjöd sen på resturang mat*love* Förrätt blev smaskigaste vitlöksbröd. Gudomliga!!
Sen åt jag kyckling och Stefan lamm och båda fick klyft potatis till. Himlans gott var det. En flaska vin ihop gick ner oxå. Lite för lätt tydligen för min kropp*haha*
Natten blev ingen bra natt alls. Varken jag eller Stefan sov bra. Halv sju gav jag upp och tog ut Mindi på en prommis. Satte sen på TV:en(barnprogram*ler*) och slumrade lite till det i någon timme. Frukost fick vi och sen bar det iväg till klubben. Träffade flera som man inte träffat på länge. Magnus, Pia och Tosca, Annette, Joakim och Luna med deras nya valp Orup*töt*, Linda och Lisa Fribing med Casio och Gaia m.m.

Dagens lydnadsekipage startade endast i LKl 1+2.
Först ut var Patricia som valde att avstå platsen. De gjorde sen en helt OK lydnad! Lite finslipning så haffas första priset!!
Sen tog sig Ewa och Doffe in på planen. En mycket stilig hane!!



Det gick jätte bra för dem.
Ett första pris på 174p(ej 100% säker på exakt poäng) och en tredje placering!
De var välförtjänta av det!
De har kämpat!!
Stort Grattis!!








Sen startade den stora LKl 1. 18 st var vi. Jag drog nummer sex. Lagom tyckte jag!
Vi började med platsliggningen med nr 1-6.

Mindi gjorde bland det bästa hon någonsin gjort. Vi har ju fortsatt träningen med hakan i marken och den kommer ju "alltid" nu när man lägger ner henne, men den har fortfarande åkt upp väldigt snabbt när lämnat henne. Idag hade hon hakan nere säkert hela första minuten, tog sen upp huvudet en stund för att sen lägga ner huvudet igen. Super duktig var hon!
Poäng; 10


Tandvisning; 10

Första startande var Jennie med stiliga Dina! Det e mycket hund i henne*hehe*
De gjorde mycket bra ifrån sig som resulterade i ett första pris och därmed LP1! GRATTIS!

När det var vår tur hade jag kört lite engagemang och lite lekbelöning på lite olika saker borta på en gräsplan.
In på planen latja jag lite med. Lite retvist, för att sen ställa upp och Mindi var laddad!
Vi startade linförigheten och efter någon meter släppte hon och jag gjorde dubbelkommando och sen höll hon hela programmet SKIT SNYGGT!
Vi fick snea sättanden, men det e helt å hållet mitt fel. Jag håller samma fart i svängarna som jag gör även när det e marsch och när jag då helt plötsligt stannar ja.. Det e tur att hon e snabb med att slänga ner rumpan=) Men det e klart det blir snett då.
Efter språngmarsch glappade hon en bit och så kom det en vänster om marsch direkt efter som inte blev snyggt, men hon hänkade på och det var huvudsaken!
Poäng; 9 dk, snett sättande

Läggandet har krånglat den sista veckan. Insåg senare på dagen att jag troligtvis in gör samma handtecken som jag gjorde på första tävlingen, men vadå då=) Det är ju ordet hon skall lära sig att lyssna på*hehe*
Vi startade och även idag hade jag kommit ihåg att säga till att vi har handtecken. Jag gjorde mitt tecken och när jag vänder upp... Ja, då sitter daman=) Av alla grejer*hihi*
Flina glatt när jag gick tillbaka=)
Fick kommentaren av domaren "perfekt inför trean". Hon blev lite paff när jag svarade att vi inte ens tränat det=)

Poäng; 0 sitter


I veckan hände det som jag gått och väntat på. Att hon starta på kalla in=) Men skönt att det kom i onsdags så man kunde träna det, för på tävlingen var det inget tjyveri.
Hon starta som vanligt med eld i rumpan=) och kom in till sidan! Duktig kikka!
Poäng; 10


Ställandet är hon mega duktig på! Vet att man skall stanna dirket och stå kvar ända tills kommando kommer! Super!

Poäng; 10


Apporteringen gick fin fint. Har tränat med andra apporter sedan sist. Hon började nosa på apporten och då flyttade jag min hand en aning för att hon inte skulle gripa den. På kommando tog hon den och släppte den sen när hon skulle. Sketa bra!

Poäng; 9 flyttar hand


Hindret gick bra det med men jag hann bli nervös! När jag vände upp tittade hon bakom sig mot all publik, men hon vände upp huvudet snabbt mot mig och jag kommendera och hon gjorde det klockrent. Snyggt!

Poäng; 10


Helheltintryck; 10 Mkt trevligt!

SUPER DUPER NÖJD!!
Brast upp i glädje över henne och rusade av planen och mot bilen. Jag hade glömt att "visa" kattmaten, men hon visste så väl att den fanns där så hon drog hela vägen till bilen och där fick hon mumsa i sig en hel förpackning=) Magen blev som den blev sen*hihi*
På kvällen blev det hoffe race och grillning på klubben. Så trevligt. Alla på samma nivå och samma intresse. Endast trevligt folk!!
Ewa´s man(glömt namnet*rodna*) var gör gullig och köpte champange till Ewa som grattis till första första priset i tvåan. Jag fick smaka! Skålades gjordes det och massa skratt och gratulationer hit och dit. Härligt!!
Stefan fick ta över som förare på hoffe racet. Mindi hade en mycket rolig start*jag skratta* men hamnade näst sist=) Med en tid på 6.92sek. Sträckan är på 125m.

Söndagen morgon, himlen såg lovande ut! Frukost fick vi även idag. All packning hamna i bilen igen och rummet städades! Väl framme ansåg jag att tälten inte skulle behövas, men när vi väl slått oss ner bredvid Mona-Stina(Hamosti) så började det bli mörkare och mörkare.
Tältet hämtades i rättan tid. Lagom till att jag och Mindi skulle in i ringen började det ösregna! Och det regna länge.. Gud va blöt man blev!!
Men det artade sig ju längre tiden gick och eftermiddagen var riktigt varm och härlig!
Träffade ännu fler man inte sett på länge! Titti och Moltas, Sofie och Fokus och Lena bla.
En underbart härlig, trevlig dag!! Tack Jeanette för lånet av tältet. Det hade varit jobbigt utan=)
Kan man verkligen få CK när man ser ut så här*asg*




Dagens uställning var riktigt lyckad!
Mindi vann unghundsklassen med CK.
Placerade sig sen som Reserv Bästa Tik.
Inte dåligt gjort kikkan=)







Så här trött blir man efter flera vänster varv!


Men dagen var inte över.
Mindi blev även
Dagens Bästa Unghund!

Och hon fick vara med i uppfödar grupp där det blev
1 med HP och
Dagens Bästa UppfödarGrupp!
Grattis Lena!

Casio, Mindi, Giga-Dark & Cookie
Så var denna helgen över. Både jag och Stefan har haft det super! Trevligt folk och trevlig hundar. Kan det bli bättre?=)
Nästa RiksMästerskap i Vimmerby i början på Augusti=) Längtar redan*hehe*
Tyvärr missar jag Världs utställningen. Första var det krångel hit och dit hur man skulle resa upp och när det väl blev helt perfekt.. Ja då åker sovplatsen till Arvika=)
Lite gott och vara hemma dock för om vecka skall man vara hela veckan i Sthlm med jobbet. Det skall bli himla roligt!
Ha en fortsatt bra tisdag kväll!
Ina&Mindi
(Fler bilder in action kommer*ler*)

2 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Sicka fina poäng på lydnaden ! Det är nåt att vara stolt över =) Å sen så duktiga på utställningen dagen efter ! Snacka om en dual purpose vovve :) Är så GLAD för eran skull att allt går så bra =) Ni har jobbat bra och fötjänar det ! Tack för jättefina ord i gästboken gums :) men det är verkligen eran förtjänst, ni är ett bra team !
Hörs sen!
Kramar

Anonym sa...

Heja Mindi....

Hon är juh hur fin som helst...

Grattis till bästa unghund...

Ses i Vimmerby...:)

Kram Sandra & Vinna..!!