Besökare

onsdag 13 augusti 2008

Riksmästerskap för Hovawart i Vimmerby!!!

Ojoj, vilken helg det har varit. Allt startade i fredags på morgonen. Jag och Mindi packade in oss och all packning i bilen och begav oss ner till Stenungsund och Patricia. Där blev vi väl bemötta av Grosse! Mixa skulle inte hänga med denna helgen så hon var redan hos sin hundvakt.
Vi stuvade in allt mitt i Patricias bil och så begav vi oss. Första etappen var ICA. Där blev det en yoghurt och vindruvor och Patricia handlade med sig skaldjur till ett helt kompani. Hon hade nämligen fått beställningar=)
Sen rullade hjulen ut på stora vägen med mig bakom ratten.
Allt flöt på bra och hundarna tog det lugnt. Vi stannade för lunch i Jönköping och sen var det bara ungefär 12mil kvar.

Väl framme i Vimmerby åkte vi till stugan vi hyrt. Den var inte stor, men vad gör det när det enda man skall göra där är att sova=)



Vi mötte även upp Ewa, Christer och Doffe som skulle dela stuga med mig och Mindi. Patricia hade bestämt sig för att sova i husbilen med hennes föräldrar.
Efter att vi packat in en del i stugan begav vi oss till klubben och "campingen". Det var en grusplan, men de fick el och bo billigt så varför inte!!

17.00 körde kvällens lydnads tävlingar igång. Dels var det officiell lydnadstävling och sen var det dessutom VM i Lydnad för Hovawart. Och det var för dem i eliten som det gällde officiellt.
Jag och Mindi skulle ikväll starta för tredje gången i Lkl 1 och hoppades, ganska mycke=), på ännu ett första pris. Tror nog denna gången var den jobbigaste med nervositeten faktiskt.

Lottning blev det 18.30 och 15stycken var vi. Start nr. 2 drog jag. Föredrar faktiskt tidigt istället för i slutet(tror jag!) för då hinner jag inte bli mera nervös=)


Platsliggningen körde igång i två omgångar.
Jag var jätte elak mot Mindi. Först och främst var det väldigt mycke dofter på denna plan tydligen. Lite disträ var hon in på planen och sen lägger hon sig jätte långsamt ner, men toppen över i:et var när jag lämnar henne utan att säga ett ord.=) Som tur är vet Mindi vad momentet går ut på OCH att jag använder samma kommando båda gångerna så Mindi låg kvar, men jag slängde allt ett öga över axeln=)
Till råga på allt låg hon litte snett och hon nosade litte.

Poäng; 9,5 långsam, orolig


Linförigheten... Mindi gav mig ingen kontakt utan ägnade sig åt dofter så jag tog ett litet tag i halsband/hals och då skärpte hon till sig. Startade jätte fint, följde fint med bra position. Satte sig snett på första helt om halt och tappade något efter andra vänster om marsch annars så var hon mega duktig!!

Poäng; 8 ss, ls, tr, vp

Foto; Patricia





















Foto; Mona-Stina



Foto; Patricia

Läggande under gång gick ganska bra. Jag har ju mitt medvetna dubbelkommando med blicken när jag ger kommandot och det gjorde vi ju även ikväll. Men värst var att när jag vänder upp så ligger hon och nosar och när jag sen står vid sidan och skall sätta henne upp krävs det två kommandon.

Poäng; Lite svårt här. Domaren har skrivit 9, men sekretariatet har räknat på 7. Borde nog vara 7=) Dk, nosar, 2kommandon vid sitt


Inkallnigen kan inte gå så mycke sämre. Sitter fint kvar, startar fint, men saktar farten precis vid mig för att kunna göra en bra, rak ingång. Kan inte klandra henne för vi har tränat mycke ingångar på sistone. Ingången blev rak dessutom=)

Poäng; 9,5 saktar tempo


Foto; Mona-Stina


Ställande under gång... gick mycke mycke bra. Stannade "direkt"(hon har ju sina två steg) och framför allt så stod hon kvar när jag kom tillbaka till henne, men satte sig ner snett.

Poäng; 8,5 steg, ss


Apporteringen gick inte så bra. Ännu en gång tveka hon att ta den när man belönat henne för att inte ta den. Tre kommandon krävdes av mig för att hon skulle ta den. Men a.. Hon nosa inte på den innan iaf=)

Poäng; 5 tvekar, 2kommando


Foto; Mona-Stina


Hopp över hinder känns faktiskt som ett ganska säkert kort. Lite självbelönande plus att hon "vet" att det är sista momentet. Satt fint kvar, starta direkt och kom in fin fint.

Poäng; 9 dk kropp(inget jag var medveten om eller såg på filmen efteråt*ler*)




















Foto; Mona-Stina

Helhetsintryck; 9

Summa poäng 170,5 poäng och därmed LP1*tjoho*


Foto; Patricia

Ååå.. Va härligt det var=) De andra gick ivög för att grilla kvällens mat medans jag stanna kvar för de andra ekipagen och prisutdelningen. Jag fick aldrig veta mina poäng innan prisutdelningen, men alla sa att det bör vara ett första pris!
De hade även gjort en specialare med Vm:et. De hade eliten för sig och sen trean, tvåan och ettan sammanslagna och där räknades det om procentuellt.
När väl prisutdelningen körde igång var klockan över 22.00 och det var mörkt.
Vi kom på en tredje placering i klass 1 och fick stå på pallen=)
Sen blev vi även trea i det inofficiella VM:et(lr hur man skall kalla det!) och fick stå på pallen igen=)
Klassvinnaren var från Finland och fick endast 5poäng mer än oss och tvåan, Lintrollets Äppelskrutt, fick något däremellan och blev riksmästare i lydnad!
En toppen dag som avslutades med champange på altanen framför stugan med Ewa och Christer. Christer hade med sig för ev. första pris för Ewa och Doffe i klass två, men tyvärr så ville det sig inte ikväll. Men de tyckte vi kunde fira mig och Mindi och det är jag jätte tacksam för!!
Tack ALLA som grattar och stöttar en! Ni e guld värda! Och tack för alla underbara kort!


Lördag morgon var inte allt för jäktig. Dagen bestod av bruks spår så de startade var uppe och spåra klockan 7.00.
Uppletandet genomfördes i skogen vid halv elva och halv tolv körde de igång med budföringen.
Tyvärr gick det inte så bra för dem ute i skogen. Endast en i eliten var kvar till lydnaden av 4-5st och endast 4 av minst 10st(osäker på antalet) i lägre. Därmed ingen från högre.
Lydnaden vart inte på topp för någon heller så inget cert blev det och inga uppflyttningar. Tråkigt, men sanning!
På eftermiddagen tog jag å Patricia oss en prommis med vovvarna. En härlig "äng" hitta vi som de fick busa runt på=)
På kvällen blev det hoffe race och grillning. Jätte trevligt!!





















Foto; Patricia





















Foto; Patricia
Söndag morgon blev det upp i tid. Idag var det utställning som gällde. Städade ur stugan och packade in i bilen och begav mig tillbaka till klubben. Påvägen regnade det en del så direkt när jag kom gick vi och satte upp tältet som vi ännu en gång fått lånat av Jeanette. Guld värt!!
Mindi startade även idag i Unghundsklass. Vi skulle vart fyra stycken, men en uteblev. Jessica och Disl hade även kommit upp för dagen och var med och fajtades!
Mindi placerade sig som etta med CK och blev sen tvåa bästa tik och Bästa Unghund*tjoho*

Foto; Patricia
















Foto; Patricia


Ställde ut gjorde flera man mer eller mindre kände. Här är Lola med Jennie, Bergenhovs Kennel.
De fick ett första pris och blev sen placerade fyra i junior klass.

Även Vessla med matte och husse Pia och Björn var med hela helgen. Med bara 10mån ålders kan man inte vara med på allt så de ställde upp i hoffe racet och på utställning.
Det var officiel debut för Vessla och debut för Björn.
"Tyvärr", slutade det med en tvåa och kommentaren att hon behöver låååång tid att växa klart=)


Här har vi söta Driva(Skeppartorp) med matte Sara. De slutade som fyra bland tik valparna.

Här har vi Inez(Mona-Stinas uppfödning Hamosti) som VANN öppen klass med CK och den klassen var stor. Minst 20tror jag. De slutade även som Reserv bästa tik.



Även Sanna och Kax var med hela helgen och ställde ut på söndagen. De fick en slät etta.



Även Grosse ställdes ut. Han var själv i sin klass men fick även ett HP.
Här är BIM och BIR Veteran för helgen.

Som ni säkert kan se så var det en toppen helg. Nu har vi endast en resa kvar för i år, lr nej.. Två=) men de trappas ner i storlek.
Öland fyra dagar med en dag utställning i början på september och sen är det ju HUND2008 i december i Sthlm.
Men nu är planen att börja på alla andra moment för resterande klasser=) Här satsar vi högt=)
Ha en fortsatt bra torsdag kväll.
Ina&Mindi

4 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Hohoo så duktiga ni har varit vännen! Ni är allt två riktiga pärlor, du å Mindi ! Så skojsigt med så många fina bilder alla vänliga själar har varit snälla å tagit på er !
Stort * GRATTIS * till LP 1 Hässlehoff´s Hera-Gucci dotter med förare Ingela Blixt =)
P.S nu har jag din surprise hemma redo för att överlämnas ;) D.S

Whippeten Nota sa...

Hohoo så duktiga ni har varit vännen! Ni är allt två riktiga pärlor, du å Mindi ! Så skojsigt med så många fina bilder alla vänliga själar har varit snälla å tagit på er !
Stort * GRATTIS * till LP 1 Hässlehoff´s Hera-Gucci dotter med förare Ingela Blixt =)
P.S nu har jag din surprise hemma redo för att överlämnas ;) D.S

Anonym sa...

GRATTIS GRATTIS vännerna! :o)
Du och Mindi är toppenduktiga!
Lycka till framöver!
Kramar från Gaia, Lisa och Vlad

Anonym sa...

Hej!!
Grattis även till CK på utställningen...
Ne e som jag sagt förut men det tåls att sägas igen SUPER duktiga!!
Vi e stolta över er!!!

Vilken super helg....

KRAM i massor Marika & Nellie