Besökare

söndag 26 oktober 2008

Äkta höst!

Regn och rusk varje dag nu för tiden. INGE rolit. Mindi bryr väll sig minst dock=)

Idag blev det träning på bakgården.
Apportering och rutan.
Mindi var verkligen på hugget*hehe*
Apportering körde vi externskål med blodpudding. Bakgården är inte allt för stor så fick inte iväg apporten mer än kanske 4-5m, men sicken fart och glädje hon hade både ut och in. Mega duktig var hon! Var mycket snabbare än matte att plocka upp den från backen. Ville gärna ha mera pudding*hihi*
Rutan var hon mycket engagerad i. Där är det matte som är lite långsam. Blandade shejping och tasstarget. När vi shejpa ville hon gärna vända upp tidigt. Jag lät henne inte leta upp rätt plats då, utan tog tillbaka henne och skicka om. Det verkade som ett bra sätt. Många lyckanden på nära håll.
Med tass targeten var det full fart, men det tog en stund=)
Flyttade dessutom rutan en gång och insåg vikten med att flytta den ofta. Första gången när jag sa ruta efter jag flyttat den sprang hon till "gamla" rut stället. "dumsnut"=)

Försökte oss på litte premack principer.(Belöna med det hunden absolut vill ha även om det är ngt i naturen som egentligen är "förbjudet"). Mindi hittade nämligen i början av passet en sönder regnad bulle=)
Men när jag tänkte använda den efter att jag tagit bort henne därifrån, bad om en apportering och fick sen ett varsegod fatta hon ingenting. "Vad fick jag varsegod till?" Jaja, det är väll en tränings grej det med=)
Däremot senare på promenaden ville hon promt vara på den "förbjudna sidan" av vägen. Krävde då ett rätt långt rakt fotgående med tempoväxlingar och fick sen ett varsegod till diket. Det fungera. Två ggr t.o.m=) Det kanske var tydligare för henne, vad vet jag?!

Förra veckan fick vi hjälp med framförgåendet av Tina och Karin. Vi har ju hållt oss i skogen sista tiden, men på promenaderna har vi tränat på stanna(titta framåt) och ut på kommandot "före" Och det har gått SKETA bra. Så roligt=)
Ser ljuset i tunneln*skratt*

Idag blev det även strand promenad runda. Hamna mitt i tipspromenad runda med massa folk, men i och med det befan sig folket på en del av promenaden och därmed lät jag Mindi vara lös hela resterande biten. Började skvaller träna på fåglar(hon har börjat jaga dem litte för mycke nu tycker jag allt). Hon greppa snabbt. Härligt!
Och i och med att det blev mycket klick/belöning(fanns många fåglar) så körde Mindi allt hon kunde komma på. Klättra på stenar, bänkar m.m. Hon var högt motiverad för de ynkliga foderkulorna som fanns i fickan=)

Ikväll blir det jobb. Därmed lugnt för Mindi=)
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Ina&Mindi

1 kommentar:

Anonym sa...

fingol längtar efter en promenad me er=), han fick sig ett täcke igår oxå så nu e han redo för regnpromenader på riktigt haha. Skulle ja kunna få va me nån gång när ni tränar rutan? skulle vilja se hur de ser ut å hur du gör:), verkar så intressant *fniss*..
Kramis