Besökare

torsdag 2 oktober 2008

Nu e den riktiga hösten här!

Vädret har ändrats till äkta höst väder. Med andra ord regn, regn och kallt. Fast därimellan kommer faktiskt solen fram och det är ganska härligt ute!

I helgen blev det flera lååånga promenader. Jätte gott! Men någon träning bidde det inte. Förutom de vanliga på promenaderna så som balans övningar, kom-övningar och inkallningar. Även lite inkallning med ställande. Himla roligt faktiskt för Mindi har fått en riktigt hög speed i inkallningen. Har börjat med ingångarna igen oxå.. *hihi* hamna typ två meter bakom innan hon fick stopp! Men vi jobbar på! En dag så är det klockrent!=)

I måndags la jag ett viltspår innan jag började arbeta. Hade ett kort pass på fyra timmar så jag hade som plan att hämta Mindi och gå spåret direkt efter jobbet. Plocka även upp Ela så hon följde med oss runt för att checka över farten. Sist Ela var med Mindi i skogen var det i rasande fart men med den längre ligg tiden blir hennes fart mycket behagligare, men det e ingen fart jag vill ha till brukset=)
Så med andra ord låg spåret i fem timmar och när vi startar så har det redan mörknat en del å när det väl börjar mörkna så mörknar det fort!
Men Mindi jobba bra.. Lugn och jämn takt. Två ggr speeda hon på litte, men inte så farligt enligt mig=) Trassla in oss ordentligt på ett ställe så jag släppte linan å poff var Mindi borta. Såg henne inte någon stans. Tillslut fick jag tillbaka henne med rösten men hon irra himla mycke innan vi kom på spåret igen. Jag, som vanligt, trodde vi var helt fel, men inte då.. Vi kom runt å Mindi var hel nöjd. Matte med!!
Nu är datum för anlagstestet officiellt bokat! Både för Mindi å Våga. Ser fram imot det massor!

I tisdags gick vi längs Uddevallas kända strandpromenad. Den är faktiskt himla fin, men jag gillar inte å gå där när det är smock fullt med folk. Men denna dag mötte ja typ tre fyra människor. Hade faktiskt Mindi lös(vilket man egentligen inte får) för där är hon riktigt duktig på att skvallra! Ja vet ju att hon inte springer fram till folk eller hundar så jag chansar ofta för att få träningar! Hon bjöd dock inte på några rejs i vattnet denna dag, men jagade litte kråkor iaf*hihi*

Igår körde vi faktiskt litte lydnad här hemma på bakgården när jag kom hem från jobbet! Gick himlans bra! Super nöjd.
Började med apportering. Har externskål med gotta. Hon blir "tvungen" att springa å hämta apporten, får ett klick för galopp tillbaka å varsegod. Hon köper det jätte bra. Gjorde det även en gång med leksak oxå å det funka lika bra. Sketa bra!
Körde sen lite fritt följ. Hon hade bra position, bra vändningar å bra halter. Mkt bra!
Sen har vi vår targetsticka(som jag förövrigt slarvade bort genom att glömma den på klubben, komma på det en vecka senare, men som tur var hade snälla Tina tänkt att det nog var min och plockat in den*hihi* Det tackar vi för!) som vi tränar med för framförgåendet. Högt flyt på den. Körde på 4-5m avstånd. Mycket duktig var hon!
Tog även till vårat räcke på typ 30cm som hinder=) Skit snygga hopp-sitt hopp. Körde flera på raken och ingen utav gångerna hamna hon närmre "hindret" än första gången. Super nöjd!

På kvällen var jag upp till klubben. Tog först en härlig skogsrunda med Mindi och sen hjälpte jag till på tävlingsträningen. Jag blev tävlingsledare för klass 1 och alla tre startande var jätte duktiga. Alla tre skall dessutom tävla här i Uddevalla den 11oktober och jag tror det kommer gå fin fint för dem! Jag å Ela har planerat in att åka å titta. Skall bli skojsigt! Fem stycken från klubben skall tävla så! Tre i klass 1 och två i elit. Fräsig klubb vi har=)

Idag på morgonen var vi tillbaka hos veterinären för nytt blodprov. Även denna gång tog vi blod innan hon fått medicin för att även ta blod fyra timmar efter medicinering. Så vi skall tillbaka mitt på dagen idag för ett till stick. Mindi gillar inte att gå till veterinären längre. Vill helst dra sig ur halsbandet när man passerar ytterdörren in till rummen. Kan inte annat än förstå henne. Så många ggr hon vart där nu...

På söndag kommer min pappa, hans sambo Ammie och möjligen min syster hit. Fyller nämligen 23år nästa vecka! Så idag vet jag att jag måste börja städa, diska, skura m.m. för jag jobbar hela helgen.
Pappa är allergisk så jag försöker få det iaf så rent det går, men Mindi är ju kvar så päls finns det varje sekund här i lilla lägenheten. Skall bli kul å träffa dem igen. Var himla länge sen.. Juni...?

Annars idag får vi se vad som bjuds på! Min plan är prommis å lydnad faktiskt. Får nog som jag vill skall ni se=)

Ha en fortsatt bra torsdag!
Ina&Mindi

2 kommentarer:

Vessla sa...

Hej! Hmm... lyckades visst med att göra som du. Skrev en lång kommentar och sen försvann den bara. Vad synd att du inte kan komma på nästa hoffeträff heller. Du får planera träffen efter det, så att ni verkligen kan komma. Det börjar kännas som om det var länge sen sist.

Ja, just nu går träningen med Vessla ganska bra. Det är himla skönt. Roligt med klickerträningen som gärna går i perioder, helt plötsligt lossnar det och så fattar hon vad hon ska göra.

Hoppas att vi ses snart!!!
KRAMIS!
Pia, Björn och Vessla

Whippeten Nota sa...

Tack för en super träning idag !
Är så himla nöjd å det fungerade så bra för alla hundarna! Är detta man kallar för flyt?
Hihi snart fyller du år vännen =) Tycker du ska vara supernöjd med viltspåret med tanke på att det så fort hann bli natta å vi såg ju ingenting :) Tur att man kan lite på Mindis näsa!
Sov så gott å hörs imorn.