Besökare

fredag 15 februari 2008

Tre kalla fina soldagar!!

I onsdags begav vi oss till ny outforskad skog för att lägga spår. Men tji fick vi. Värdelöst. Allt regn gör ju sjöar i skogen som man inte kommer varken runt eller över. Två ställen starta jag upp på, men fick ge upp. Måttligt sur!
Gick till vår lilla uppletande ruta i skogen istället.
Insåg när ja hade skickat ut henne att det var HELT vindstilla. Hon fick jobba! Va länge sen vi gjorde uppletande dessutom så en hel del virrande blev det. Men gjorde två skick med två saker varje gång(med andra ord fyra)
Fortsatte sen promenaden och tillbaka vid planen tänkte vi köra litte lydnad, men det var inte Mindi med på. Alldeles för trött(tror jag*ler*)
Så den dagen ångra jag att jag inte tog extra lång promenad i fina vädret istället.
Så till torsdagen. Samma fina väder. Idag skall vi spåra tänkte jag, men ångra mig snabbt och tog ordentlig lång promenad istället. Från söder till norr, runt på fårhage rundan, och hem igen=) Härligt.
Mindi hitta en pinne med vante på och den var SÅÅ farlig=)
Men nyfiken som hon e va hon ju tvungen å utmana sitt egna öde*haha*










Idag däremot. Idag blev det spår. Men inte så enkelt idag heller. Åkte till ett säkert kort, tänkte jag, där vi spårade i träningsgruppen hela förra hösten typ.
Precis när jag står där å skrapar i marken hör jag ett "Hej". Tittar mig frebilt omkring, men ser ingen. "Måste inbillat mig" tänkte jag. Tar första steget å då hör jag "Vad skall du göra". Kastar mig runt. Åt alla håll. Ser fortfarande ingen. Sen ser jag en jägare som vinkar vid sidan i skogen å säger "Här är jag".
Berätta att jag tänkt spåra, han säger att det är privat mark. Försöker yrka på allemans rätten, men det säger han att det inte gäller(Blir osäker på reglerna). Dessutom håller de på att jaga just du. Älg... Blev rätt paff, men det var ju bara att åka igen.
Var skall ja spåra nu då? Svängde in där skogen såg bra ut innan man kommer ner mot klubben. Trampa ut i skogen å allt kändes bra. Hade tänkt å lägga något längre spår än va hon gått tidigare å det blev det=)
När jag ville börja runda av det hela ser jag bara berg på min högra sida(mot vägen). Aja, bara fortsätta gå. Å gick gjorde jag. Tappa räkningen på mina steg, tappa bort hur många apporter jag lagt. Insåg att jag måste avsluta spåret annars kommer hon kanske inte orka så jag avsluta det, med leksak, på lämplig plats sen var det bara att klättra för att försöka hitta vägen igen. Dags att kalla hem kompassen=)
Tillslut kom jag tillbaka till bilen. Lät det ligga 50min. Hade dessutom gjort en spetsvinkel.
Släppte på henne från 10m. Jobba rakt ut å tog det åt rätt håll direkt när hon stötte på det. Spetsvinkel gjorde hon cirkel. Hon tog alla, tror, apporter. Plockar upp dem själv, men behöver en inkallning. Får jobba på det. Tuggar dessutom fasligt mycke på dem=/ Tappa lite på två ställen, men jobba på bra och hitta hela tiden rätt. Jag var glad när vi kom till slutet att jag inte hade väntat längre med slutet för det märktes att hon började bli trött! Kanon spår tycker vi=)
Nu har precis Pernilla varit här och lämnat Switcher. Igår fick han sys efter att ha sprungit in i ett metall stängsel(för kor) som någon idiot slängt i skogen. 2cm långt, men desto djupare så han har dränage.
Pernilla skall till Halmstad över helgen och trodde inte hundvakten, hennes mamma, skulle uppskatta att behöva passa skadad whippet=) Å jag, ja vi e ju lediga hela helgen så varför inte. Just nu ligger han vid dörren å piper=) Men vi skall ta oss ut på promenad strax så e han säkerligen lugnare sen=) Han kanske e hungrig med. Hade tydligen inte ätit någon frukost=)
På återseende!
Ina&Mindi

4 kommentarer:

Whippe sa...

Sån otur du har i skogen och spåren, jägare,vatten och all vad det kan vara. Men när Ni väl fick till det så gick det ju jjättebra!
Ha det så bra och spåra vidare!

Whippeten Nota sa...

Roligt att ni är så duktiga och tränar ! Ännu roligare är det när det går bra som idag :)
Kräm ;)

Whippe sa...

God kväll! Hörde att Mindi skall opereras....hur går tankarna?
All lycka till hur som helst!

Whippe sa...

okej,men vad innnebär detta? BLir hon bra nu då? Kostar skjortan va att operera sådär kompicerat? Men vad ska man göra....
Än en gång, lycka till!