Besökare

onsdag 3 mars 2010

3 Mars

Igår var det först möte på förmiddagen på jobbet och sen började jag jobba på kvällen så jag visste redan innan att mycket mera skulle man inte hinna. Element nissen var här och fixade två element. Dock har vi ju det mycket varmare här inne redan just pga att det inte är 20 minus ute längre, men elementen var det ju ändå ngt konstigt med. Så nu är det åtgärdat iaf!
Jag och Mindi hoppade ut i skogen under tiden han var här. Tänkte lugnt för mig själv att vi kan väll köra på samma ställe som i söndags, men att vi fortsätter hela vägen runt denna gången. Sagt och gjort. I början på den delen där vi redan gått två gånger gick det ju strålande men för resten av promenaden fram tills man kom ut på egon spåret. FY BUBBLAN säger ja bara. Varenda steg sjönk man ner på till låren. Bitvis kröp jag fram, men man sjönk på sina ställen ändå. Mindi fick kämpa hon också å tur var väll det annars var det ju helt i onödan*skratt*

Igår vakna man till en strålande sol. GUD va gott det är! Dagens promenad blev inget pulsande, men mycket trevligare=)
På eftermiddagen hade Jessica ordnat Aktiv Hund till oss. Det blev jag, Sanna, Marina, Jessica och Patricia. Väldans trevligt.
Mindi har ju vart här tidigare och det märktes eller om det är för att det är ngt större för hon funka mycket bättre idag. Vi körde allesammans och det blir ju inte mycket yta för var och en då, men man kunde ändå köra en hel del grejer.
Jag och Mindi började med hindret. Det var ju några månader sen ja...*haha*
Började med ingångar och de blev bättre efter hand som hon inte testade att springa över A-hindret m.m.=) Återhopp med ingång= Starta fint,men sega ingångar som blev bättre och bättre. Förskte ställa henne på andra sidan och först säga sitt innan återhopp, men hon stod så fint kvar två gånger:P Tog tass target och bakåtlänka den lilla delen för sig själv. Använde sen kommando på targeten medans jag succesivt flyttade mig på plats. Körde frivilliga uthopp med target och sitt kommando och även tre stycken utan target. Nr två fuskade hon på, men vi gjorde bara om och det rörde henne inte i ryggen utan presterade direkt bättre igen. Avsluta med ett med target. Sen var vi nöjda med det.
Apportering: Gripande= Sämre i apportbocken, men belönade upp det och det artade sig. Ingångar bakifrån och från vänster funka fin fint! Upp plock är det, som vanligt, massa slarv med så det la vi krut på och mot slutet var det nog allt minst 80%, men där har vi hög felprocent från första början och det märks för det sitter verkligen i:(
Sen fanns det en balansleksak i lokalen som jag tänkte att jag måste bara testa. Mindi bjöd glatt på att trampa upp på den med frambenen, men med bakbenen blev det svårare eftersom den rörde sig så. Så jag satte mig på huk och höll fast den med knät och då klev hon upp och gud va allt skaka*ler* Patricia, snälla Patricia, hade hjärnan med och tog kort på detta fenomen som jag är jätte tacksam för.
Efter någon få repetition klara Mindi att kliva upp med alla fyra utan att jag höll fast. Det fortsatte skaka, men det är ju en övning=)


Min super duktiga kikka. Hon tyckte inte alls det var äckligt eller något. Shejpa är alltid skoj enligt henne=) Apropå det så anser hon inte att man dör i duschen längre efter att jag shejpa in henne i duschkabinen. Förut locka ja henne med att kasta in godisar. Blev trött på att godis var inget å ha när det var duschen som vankades, men det gick på två gånger å nu traskar hon in självmant=)

Tillbaka till Aktiv hund. Mindi och jag tog en liten paus och slängde upp kameran och försökte ta lite kort på med kamraterna, men det blev inge bra, men här är de iaf.
Sanna och Kax
Marina och Frida
Patricia och Zimla
Jessica och Zigurd

Sen körde jag och Mindi ett pass till med kryp som gick helt okej. Ännu en gång efter några repetitioner byter hon beteende och försöker allt UTOM att lägga sig. Precis som om hon absolut inte vill krypa. Vi gick faktiskt tillbaka till paus hörnan för så kan hon ju inte köra med mig*ler*
Klev ut efter några sekunder igen och det blev mera kryp träning=) Hon har till största delen rätt teknik, men något grod hopp kommer allt in ibland, men mest bökigt tycker jag aktivitetsnivån är. Den är för hög för kryp egentligen, men ja vet faktiskt inte vad ja skall göra med det. Hon utför det ju rätt ändå*hm*
Sen körde vi ingångar med lite fot, lite tävlingsberöm med ingång m.m. med skick mot skål efteråt. Lite för mycke störning enligt Mindi. Alla försökte ju faktiskt sno hennes pannkakor*haha* Även det blev bättre efterhand.
Sen avsluta vi alla med en platsliggning. Hallen är ju som sagt inte gigantisk så vi hade ca en meter mellan hundarna, men det var inget problem. Avståndet till oss blev kanske 10-12meter och de fick ligga över 3minuter. Mindi började med att inte lägga sig*suck*, bekväma sen till sig och låg snett(däremot mot hundarna och inte ifrån) och på skinkan, men hakan var nere:P Rättade till henne när jag var framme första gången. Hon nosade vid två tillfällen, men låg för övrigt väldigt mycket med hakan nere.
I slutet sätter hon sig på de andras sitt, så jag la henne ner igen och satte henne själv. Kort och gott en värdelös platsliggning, förutom att hon ligger kvar i alla lägen. Helt enkelt så är det dags att börja träna plats igen:P
Efter detta tog vi hjälp av Patricia som fick säga massa olika uppsättandes kommandon precis bredvid mig och jag belöna Mindi för att ligga kvar tills jag sa sitt. Det funka fint. Två fel tror jag bara av kanske 10+
En strålande träningsdag med underbara vänner. Kan nästan inte bli bättre.
Avslutar med att medela att nu är vi anmälda för start i appellen, men jag tror dock inte det blir någon redan nu i Mars. Snön kommer envist ligga kvar tror jag. Men nu skall en plan skrivas med målet att starta den 27 mars iaf. För i så fall är man ju super klar tills eventuell start i April=)

Nu skall jag och Mindi ut på en promenad och kanske träna litte=)
Sen blir det jobbet som gäller.
Ha en fortsatt bra onsdag.
Ina&Mindi

4 kommentarer:

Milla sa...

Blev JÄTTEimpad av mindi på balansgrejen:) Va duktiga ni är!

Whippeten Nota sa...

Va duktig du är på att uppdatera nu =) Kan det vara våren som är på väg? Träningen på aktiv hund ser ut att vart lyckad! Nu vill vi oxå komma igång med träning, Nota kanske är en hejare på rapport?

Lina sa...

Ja såå söt hon va på balans saken hehe :) Å va ur gulliga valpar som va i andra inlägget :)

Tina/Rosso sa...

Härlig träningsdag ni hade, kul..
Balansbollen är kul har också provat den.
Ha en bra helg, fast du jobbar ju.