Besökare

söndag 13 februari 2011

13:e Februari 2011

En hel vecka har passerat utan bloggande, men som jag skrev sist. Den har vart super full!


I tisdags var det träning med råhagens bhk i Munkedals ridhus. Klubben hade hyrt ridhuset för medlemmarna. Mycket trevligt och uppskattat nu i dessa tider när man inte ens kan ta sig till råhagen. Jag och Ela samåkte så bilfärden var dessutom super trevlig.
Fick hoppat in på djurmagasinet för tredje gången så nu äntligen har Dixi ett nytt fint halsband. (det ser ni senare på bilderna!)
Mindi fick köra rallybanan som var uppställd av rally gänget. Mest problem där är matte som skall lära sig skyltarnas innehåll flytande ;) Detta gick bra tillsammans med Mindi då man får peppa och muntra upp sin vovva under banans gång. Utöver det ville hon bara äta torv och det som fanns där i :P

Med Dixi hade jag bara tänkt ha fokus på att inte skälla när vi kliver in bland alla och att kunna ge mig kontakt(alltså vara tillräckligt långt ifrån störningarna). Men det gick så mycke bättre än väntat. Utanför, bland bilarna, skällde hon allt en del, men inte ett skall när vi klev in i ridhuset och jag fick inte bara kontakt utan vi kunde träna diverse saker hon kan. Kul! Så det blev ingångar, sitt kvar med störning(nära!) av Ela med Nota och att följa mig på första passet.

Andra passet vart vi själva en stund så då kopplade jag loss och körde fritt följ och läggande under gång med kommando. Å sen blev det att springa runt runt runt runt runt med leksak. Hon älskart! Å ännu bättre blir det när man dessutom blir jagad. Va hon tar i:) Underbar kikka:)

En super kväll helt enkelt. Mer av sådant till folket!

I torsdags fyllde Ela år så det smörgåstårta, efterrätt och paket öppning hos henne på kvällen. Super mysigt! Idag söndag blev det firande av henne igen med "alla" vänner. Middag på thai restaurangen nere i stan. Mycket mumsigt och trevligt!!

I fredags var det en dag av stor förändring. Efter snart ett år levandes isär flyttar jag och Stefan ihop igen. Vi tror på detta och är lyckliga. Det är det enda som betyder ngt! I löv it! Dessvärre hade vi snöstorm torsdag och fredag så det var ingen rolig flytt dag(inte för att ngn flytt dag brukar vara roliga men...), men det kånkades, skruvades och kördes och förstördes*haha*. Det blev nämligen en vända till tippen med diverse möbler, elektroniker grejer och krims å krams.


Två dagar av lugn för dessa svarta töser bådade inte gott för lördagens hoffe träff. Men se på sjutton. Man skall inte ta ut saker i förskott!
Dixi gjorde lite skäll utanför bland allt folk och bilar, men gav mer kontakt än inte kontakt och kunde stå nära i grupp bland andra hoffar och människor och ta det lugnt. Det gillar jag:)
Inne i ridhuset valde jag att koppla loss henne ganska snabbt. Ngn gång måste man ju ta tag i sakerna;) Det blev ingångs träning, lite följa runt bland de tränanade ekipagen, sitt kvar och platsliggning(själv). Som de värmande orden Pia skrev i deras blogg. Hon visar inte bara energi och fart utan även koncentration. Det är ju underbart för denna hoppetösa:)


Efter fikat blev det ett till pass där det blev lite fritt följ, läggande under gång med kommando vilket sen visa sig att jag behöver vara väldigt tydlig på att vi har rena pass. Frivilliga och med kommando för hon fick svårt att bjuda frivilligt efter jag haft med kommando. Inget negativt i det då jag hade det tvärtom på Mindi. Hon ville då inte vänta på ngt kommando. Hon kunde alltid själv ;)
Sen blev det även inkallning ifrån mamma och budföring med mamma. Skall fortsätta utveckla min plan i budföringen. Fart/Sträcka är en sak. Ingång och med kommande beröring är en sak. Vi la nämligen på beröringen idag men man såg på hela Dixi att hon ville bara iväg, för det är så det går till så då blir det fel sinnesstämning i berörings delen. Ibland blir jag glad att jag tänker. Det går oftast bättre så;)
Mot slutet skulle jag prompt testa "runda stolen" då det fanns en så bra gul stor hink(?) där. Men med för många repetitioner och för lite vetskap om vad hon skulle göra blev det tyvärr ett utsvävande räjs där. Typiskt dig Ina!!! Men men.. Avsluta med en repetition och sen var vi klara för denna underbara dag.

Vi har det verkligen toppen på våra träffar! Älskart!


Här är den koncentrerade plats tränings bilden ärligt snott ifrån Pia Ågren (elliegardensvessla.blogspot.com)
Hoppas det inget gjorde!

Idag blev det en härlig, kall runda i solen. Ca två timmar var vi ute och lattjade och fotade lite. Rundan slutade med 6,5km. Idag fick vi flera människo möten i koppel som gick super och även något hundmöte som oxå gick bra. Å det allra bästa mötet var i skogen. Båda hundarna lösa, Dixi såg hunden med sin familj först, gjorde ett moff men kom direkt när jag ropa på henne. Lycklig matte!

Härmed avslutar vi för idag och påbörjar nästkommande vecka med jobb, laser för Mindi, fortsatt vardags träning för Dixi plus spår och lydnad, hälsa på Camilla och lille Erik, arbeta med mitt projekt så det blir klart för att skickas in, kursanmälan på råhagen drar igång imorgon, sista tillfället på instruktörsutbildningen på lördag och årsmöte på råhagen på söndag(där vi fortfarande saknar en person till en ledamots plats) Ja som sagt. Det e ju inte att man har många lediga stunder inte.
Men vid min sida har jag mina högt älskade svarta fyrfotade vänner, min högt älskade sambo, mina högt älskade vänner och min högt älskade familj!
Ha en fortsatt bra söndag och en mysig alla <3-dag>
Ina, Mindi, Dixi

Inga kommentarer: