Besökare

torsdag 3 februari 2011

3:e Februari 2011

Sitter med läxa inför lördag då sista tillfället på valp specialen äger rum. Vi alla har fått var sitt område att ta reda på extra mycke fakta om, sen kommer vi alla diskutera och dela erfarenheter om alla områdena. På min lott blev det Miljöträning.
Tyvärr hittar jag inte allt för mycke om det på internet och inte mycket "ren fakta" om det. Men skall luska vidare. Vad jag däremot hitta massor av var en lista med hundarnas präglingsperioder. Från att de föds tills de är två år. Och det jag blev mest fascinerad över, som jag tänkte dela med mig till er alla är:

"Mellan 17-22månader har man sin sista chans att visa vem som bestämmer"
Det ni! HAHAHA! Det finns många läror, tycken, tolkningar m.m. m.m. Som ni säkert alla vet/förstått slopar jag allt vad ledarskap heter! Jag vet att man är "ledare" för sin hund när man utger trygghet, ger glädje, visar och får "respekt", har tillgångar att dela med sig av m.m.
Däremot har jag tänkt mycket på dessa olika perioder denna vecka som gått då vi diskutera det på förra kurs tillfället. Tina på klubben har alltid pratat mycket om dessa perioder, men jag har aldrig lagt någon mer tanke vid dem. Kanske för att ja hade så bra ledarskap på Mindi så hon aldrig försökte dominera, klättra i rang m.m. :P*ler*
Nä, men man glömmer fort så jag kommer faktiskt inte ihåg om jag märkte någon större skillnad på Mindi i hennes perioder. Däremot började jag tänka på Dixi. Sista tiden har hon verkligen vart helt makalöst jobbig. Toppen på isberget av dåliga beteenden har det känts som. Å visst.. Hon är inne i sin fysiska könsmognad så då fick jag mig en tanke ställare att dessa perioder inte är dumt att ha i bakhuvudet.
Men så i tisdags(kanske inte borde skriva detta för då ändras det väll*haha*) så var det en sådan markant skillnad på henne. Ett lugn jag inte sett på länge. Visst hon kan fortfarande ge ifrån sig lite skall ibland, men hon observerar hundar hon ser ist för att skälla, hon tittar och är tyst på människor i trapphuset. Hon flänger inte och far runt i kopplet utan kan självmant välja gå vid sidan en sväng.
Antingen är hon sjuk eller passiv av regnet*haha* Eller så kanske faktiskt hon börjar komma ur den fysiska könsmognaden. Får väll se om det börjar någon lingon månad snart.
Det är mycket intressant iaf!
Så.. Nu skall jag återgå till läxan.
Avslutar med en film på Mindi för nu har jag äntligen fått reda på vart man lägger upp filmer så nu hoppas vi att det funkar!

Ha en fortsatt bra torsdag
Ina, Mindi & Dixi

Inga kommentarer: