Besökare

fredag 4 mars 2011

4:e mars 2011

Idag(fast igår då eftersom klockan är mitt i natten) var det jobb på morgonen och när man rasta vovvarna halv sju var det som det vart de senaste dagarna. Is is is :(
Men när jag fem timmar senare kom hem(fick dessutom jobba över en timme*sur*) var det barmark på typ hela gångvägarna*woohoo* ÄNTLIGEN smälter det!! Så härligt. Har en teori att Dixi är så hysterisk bland annat för att hon inte får utlopp för allt springande pga markerna häromkring. Plus säkerligen lite andra saker på det med :P

Efteråt blev det iaf träff i ridhuset med Patricia och Jessica. Mycket trevligt;) Tack för korten Patricia. Jätte uppskattat fall om det inte var våran bästa träning just idag*haha*
Jag hade en plan med mig och den gick ut på kedjeträning och lek med störning.
Kedjan var en "enkel" men det är ju mer eller mindre våran första också. Den bestod av ingång i fot position, start, 6 steg, halt, omklappning, ett frivilligt läggande framför mig.
Här på kortet är det garanterat första gången vi gjorde det och hon var helt över energisk och gnagde på mig. Som ni förstår fick jag göra om första starten :P
Så första kedjan gick rätt bra och när vi gjorde om den efter lite spring med leksak var det riktigt bra faktiskt. Men jag vet verkligen inte vad jag skall göra mellan delarna. Kände själv att jag spände mig för jag visste att hon skulle hoppa och gnaga på mig om jag gjorde omklappning för mycke så det var en väldigt liten stryk över huvud och sida nästan bara. Men det fungera ju fint iaf. Men på den nivån hon va skall jag inte ha henne. Alldeles för hög. Träningsbart!
Sen körde vi lek med störning av Patricia som både locka med leksak och med mat. Dixi släppte våran lek, men vann då heller inget hos Patricia och hon fick inte heller fortsätta leka med mig. I den troliga frustrationen över detta koncept hon aldrig vart med om gick hon lös på konerna. Å reaktion ifrån matte av hytt fingrar och rop var det ju en GÖR KUL lek. Tyckte iaf Dixi och säkerligen Patricia och Jessica som fick se mig*haha*

Mindi fick köra rally även idag. Idag hade vi med papprena för fortsättningsklassen. På kortet är det språng marsch ifrån sitt. Det som var krångligt idag var att starta på inkallning när matte sprang ifrån. Låter väll underligt att den fyrbenta inte springer på det, men det är så typiskt Mindi så :P Men det löser vi med vett ni;)

Efteråt åkte jag in till stan och mötte Lisa med Zeke. De har kommit långt i sin träning och i dagens läge kan jag inte göra mer för dem. De behöver bara fortsätta träna och allra bäst är att Lisa är nöjd:) Har skickat in projektet i veckan och fått mer än godkänt av lärarna, men även bakläxa. Måste skriva en sammanfattning. Så måste få gjort det i helgen. Tiden räcker aldrig till ;)
På kvällen var det styrelse möte. Jag var där för utbildningssektorns räkning och även agility och rally sektorn var där. GÖR SKOJ att vi fått sektorer i dessa två sporter. Nu jäklar skall klubben ta fart:)

En intressant diskussion jag hamna i idag med en kär vän var olika syn på störningsträning. Jag ser det ur tävlingsögon och hon ser det i... andra ögon :P
Det diskussionen handla om var just vitsen med att utsätta våra hundar för störning de aldrig kommer uppleva. Att det kanske faktiskt egentligen är en makt grej även det. "Min hund SKA klara den och den störningen" Förr i tiden skulle hunden sitta kvar även om bollen kastades för annars... blev det gud vet vad. Idag skall hunden sitta kvar för annars.. försvinner belöningarna. Det är ju fortfarande ett straff... Fast i en positiv bemärkelse eller skall man kanske kalla det snällt... Eftersom det är ett negativt straff... Visst.. Hunden lär sig vad som lönar sig med tiden. Men det gjorde den även förr i tiden...
Väldigt intressant faktiskt och jag tycker fortfarande störningsträning är nödvändigt, men just grejjen att ha med verkligheten i när man väljer sina störningar kanske.
Jag o min kära vän har ofta givande och innehålls rika diskussioner. Me like!

Nä, kära läsare. Nu kallar kudden.
Sov gott
Ina, Mindi & Dixi

Inga kommentarer: