Besökare

tisdag 1 mars 2011

2:a Mars 2011


I lördags blev det att vi passa totta-lola en stund. Hon var nog inte allt för nöjd med det beslutet*haha* Hon sov en stund, men annars titta hon efter matte Ela!

Å våran soffa var tydligen väldigt bra för riktig spaning;)

I söndags var det hel dag med Råhagen. Klubben hade hyrt in Kerstin Malm för föreläsning om relationen mellan hund och människa och hundars beteende. Detta fick vi instruktörer av klubben som tack för att vi håller kurs. GÖR UPPSKATTAT!
Hon prata om empati, realistik syn på vad man klarar som hundägare( i t.ex. val av ras), ens motiv till att ha hund -om man rannsakar sig själv kan man skapa ännu djupare och bättre relation med sin fyrbenta, hur viktigt det är att inte knyta upp sig helt och hållet på sin hund likväl att inte knyta upp hunden på sin ägare så den inte klarar att vara själv/vara med andra m.m., prioritera aktiviteter för hundens behov, likväl ha mys ihop som aktivitet ihop, arvet ifrån vargen, myter om "för så gör vargen", miljö och socialtränings påverkan, zonförsvar, inget handlar om att vinna eller förlora utan respekt, hundar har inte rangordning med människor, att morra är inte dominans, att krypa mot en förare eller inbjudande beteenden för kel/uppmärksamhet är inte underkastelse, hundar och människor utgör inte en flock utan samvaro, vad ledarvargen inte gör(som idag kan användas "för så gör vargledaren") m.m. m.m.
Super intressant verkligen! Även böcker blev inköpta så nu skall det läsas. Boken hundars och vargars beteende har säkert funnits länge, men jag har inte vetat om den, men är gör glad att det idag finns en bok om just detta. Den tar upp skillnader och likheter mellan hundars och vargars beteende men framför allt slopar den alla myter som används "för så gör vargen". Härligt! Däremot berätta Kerstin att den fått kritik för de lugnande signalerna hundar gör även mot oss människor. Han påstår att det inte stämmer, men Kerstin tror det och jag tror allt det med. Men det skall bli intressant att läsa om!

I måndags var skit arbetsdagen igen. Möte på förmiddagen och jobb em/kväll/natt. Å givetvis behövde jag lämna in projektorn vi lånat från studiefrämjandet plus lämna tillbaka nycklarna för stugan vi hyrde. Givetvis var det ingen där när jag kom så det hade ju kvittat. Men hundarna hann få sig en promenad iaf och senare på kvällen hämta Ela dem så de fick vara där en stund. Guld värt!
I tisdags vart det besök till ridhuset igen. Underbart att komma till gå bart underlag. Hatar all is. FY!!! Fyra stycken vart vi denna gången. Jag, Patricia, Jessica och Sandra.

Mindi fick träna rally lydnad. Hade letat fram häftet jag fick för nybörjarklassen när vi gick kurs på Råhagen. Checkade av alla skyltar och det enda som var problem var höger ingång framifrån. Hon ville hellre göra vänster - Inte så konstigt med tanke på all lydnad vi tragglat:P plus att när jag körde fingret åt höger valde hon att snurra gång på gång. Men vi fick till det och kunde repetera flera bra:)


Sandra ville ha lite tips om ringträning och stå så det blev lite visning och förklaring som slutade i vänster varv. O My Good va vi behöver träna för att kunna visa oss i ringen. Nu kan man ju inte skylla på att hon är valp längre*haha*

Dixi fick träna ingångar hos mottagare inför budföring. Fritt följ med störning.... Å va gjorde vi mera??

Vi hade iaf en väldigt trevlig afton ihop:) Dixi ville gärna leka med Ipzy*tihi*

Idag däremot.. Idag började kursen för Mona Kjernholm "Sikta mot stjärnorna-Unghund". Sicka förväntningar jag har för dessa månader:)
Startade tidigt hemifrån och plocka upp en deltagare till i Kungsbacka. Dixi skällde på dem när vi parkera, men fick en lamm-burgare när de hoppa in med bur i baksätet och sen var det frid och fröjd.
Väl framme rastade vi av dom och Dixi ville mer än gärna leka med lilla Totte, Cocker spaniel.

Vi började inomhus. Mona berätta om sig, vi fick berätta om oss -Bland annat säga vad våran hund är bra på och vad vi är bra på och vad vi har för mål med våran träning.
Mina svar blev att Dixi är bra på att ta i i leken för det tycker jag verkligen hon är! Vad gäller mig hade jag inget bra att komma med(Typiskt mig!) och vårat mål är inte SM pga mig(jag kommer inte klara det varken psykiskt eller hur mycke träning det faktiskt behövs) men vi vill bli brukschampion:) Å dit skall vi jobba oss:) Det som fastnade mest ifrån delen inne var hjärntvättningen hon kört igenom på sig själv att vända allt till positiva meningar. Jag tror det hade vart riktigt bra om man som hon lyckas med det! Sen fick vi genomgång om hur det kommer gå till och läxa tills nästa gång som är om två veckor.

Ute samlades vi med alla hundar och det blev lite mer snack innan det blev en liten belöningskontroll. Som Mona sa.. Klarar inte vovvarna fortsätta med sina belöningar med störning klarar de absolut inte att prestera moment med störning. Plus att det är bra att veta hur länge ens belöningar håller.
Jag var fullt övertygad om att Dixi inte skulle släppa sin lek för ngt, men tji fick jag. Hon släppte inte när Mona locka med sig själv eller leksak men för torr kulor Hill´s*haha* Jaja... Bara att träna ;)


Sen fick vi börja med gruppmomenten. Då alla utom en är unga hundar som inte kommit så långt la man det givetvis på den nivån man var på. Jag valde att vara en bit ifrån, ca 10m från närmsta hunden, och körde frivilliga hakan i backen. Variera sekunderna och körde även omvänt lockande. När Mona var förbi oss gjorde Dixi bra ifrån sig och höll hakan nere i flera sekunder, men sen.. Sen gick det inte mera. Jag ändra kriterie, Dixi sluta bjuda, fick pausa och Dixi tjöt och tjöt och tjöt.. Vi fick ta en sväng och rasta och försöka på nytt, men hon fixa inte störningarna. Alla nya hundar, ny plats å framför allt kanin skit i backen! Jag förde dessutom ingen bra träning som inte sänkte kriterierna rejält, men det är bara att lära sin läxa. Å för att använda positiv mening. "Jag kunde gjort bättre ifrån mig" ;)

Då vi hade längre genomgång inne denna första gång blev det ingen kedja/helhet denna gång så nästa grej blev 10 minuters individuell träning. Jag tog mitt dilemma med att hon börjar med annat om inte belöning kommer snabbt vid start. Det måste jag tänja mer och mer så hon "tigger" om träning längre och längre. Men det är en lååååångsam ökning. Sen tog vi lite med kedja. Jag har så svårt att se små kedjor och få in dem i tränings passen. Men det är bara att lägga in små små saker, göra dem fler, längre, störning eller tid. Skall bli kul detta :)

Som läxa tills nästa gång skall vi i detalj skriva ner hur vi vill att våra gruppmoment skall se ut. Skriva ner ett antal kedjor i olika storlekar för olika åldrar på hund. Ha med en kedja som vi skall utföra nästa gång... Å så var det ngt mer tror jag men orkar inte resa mig efter blocket:P Spännande:)

Imorgon blir det date i ridhuset igen för drillning. Lek med störning och "tigga träning" skall vi göra. Någon/Några små kedjor å... a.. Det blir väll det. Mer än tillräckligt!
Det jag även känner att jag behöver träna med Dixi är att upprepa samma beteende fler gånger än vad vi uppenbarligen gjort hittils. Kan nog säga att det är en slags uthållighets träning det med. Fick ett bra tips av rese kamraten att använda en tärning. Så slipper man köra sitt vanliga race att fasta på samma antal.

Men först är det jobb imorgon bitti och på kvällen är det styrelsemöte. Jag skall dit i form av utbildningssektorns representant!

Nu skall vi gå till konsum och köpa choklad och sen skall jag besöka duschen. Eller kanske ett bad? Vem vet?

Ha en fortsatt bra onsdag
Ina, Mindi & Dixi

Inga kommentarer: