Besökare

söndag 21 december 2008

Inga foton denna gång heller

Himla tråkigt att uppdatera utan bilder, men så får det va när det regnar ute när man har kameran i sin ägo=)

TORSDAG
Idag bar det av till Sanna i Västerlanda. Träning för Ann stod på schemat.
Började med kontaktövningar med störningar av varandra.
Gjorde sen en platsliggning. Mindi varken la sig eller satte sig upp på någon annans kommando*tjoho*
Vet inte riktigt hur länge hundarna låg, men 2-3min. Gömde mig ca 45sek-1min. Huvudet åkte upp för att titta efter mig men låg helt kvar. Mega dutti=)
Första passet för oss skulle bestå av inkallnings ingångar. Det blev inte som det skulle alls*ler*
Ingångarna artar sig med rätt belöningsposition, men tempot blir sämre när man sätter ihop det.
Gjorde några överrasknings grejer för hon titta väldigt mycke omkring sig när jag lämna henne.
Sen helt plötsligt bjöd Mindi(bra var det dock) på ett ställande och efter, eftersom det inte blev någon belöning, låste hon sig totalt. Sprang knappt och tillslut starta inte ens.. Galet!
Fick lite tips i framförgåendet också för att slippa "rycket" som blir när hela kopplet kommit ut.
Pass två tog vi tag i hindret och budföring.
Hon satte sig inte gör snett, men tendens till det hela tiden och där satsar jag helt på att det är belöningspositionen så nu kastar jag så snett åt vänster jag bara kan=)
Budföringen gick helt OK. Hade Sanna som mottagare. Starta målmedvetet direkt till henne. Belöning för ingång och sen fick man sig en klapp och återskicket var något tveksamt.
Dessutom sprang hon till Ann första gången(hon stod vid sidan) men jag hade is i magen(lr ropa jag litte*hm*) och tillslut sprang hon till mig!
Andra tillbaka skicket blev direkt ner till mig!
Himla trevliga träningar vi har!

På kvällen åkte jag och Stefan ner till Jul på Liseberg. Gör mysigt, men sakna snön!
Drack varmchoklad, var inne i tomtarnas värld, spelade och vann massa choklad, tittade på en gör bra och rolig is show och åt mat! Hel mysigt!!! Tur med vädret hade vi nog med. Lite blåst, men inge regn!

FREDAG
Morgon promenad blev det tillsammans med Fingol och Milla. Barras den latmasken vägra att följa med*hihi*
Två härliga timmar blev det ute. Hundarna lekte och badade i havet*burr*
På eftermiddagen tog jag och Mindi oss till parken för litte träning.
Apporteringen gick sisådär. Inge bra fart, men ingångarna artar sig massa! Måste tänka mig för med rätt belöningsposition redan nu så det inte blir snett om en tid..
Inkallning gick lika värdelöst idag. Helt galet!
Framförgåendet gick OK. Hon e något dragen åt höger nu istället=) Men har lärt mig så belöningen kommer något åt vänster nu! Så det blev belöning för utgångar och när hon tog sig tillbaka till "mitten".

På kvällen kom Milla, Barras och Fingol på besök. Tittade på Mindi´s MH(Tack Patricia för filmningen och skivorna!!) och en äkta Askungs film*hihi* Drack glögg och smaska choklad*mys*

LÖRDAG
Tvättdag! Men det blev en härlig skogspromenad på 1 1/2 timme också. Slog sen in de sista julklapparna. Väntar endast på en nu som jag hoppas innerligt hinner fram*hm*
Sen blev det julgodis bakande hos Ela. Mindi var hemma med husse!
På kvällen blev det flöt mat framför Harry Potter*hihi*

SÖNDAG
Tog oss upp till klubben!
La ett spår på ca 650m med fem pinnar. Lät det ligga en timme och därimellan träna vi lydnad.
Mindi vimsa rätt bra i början av spåret. Gamla vanliga sättet.. Fort fort.. Men lugna ner sig med tiden. Vi kom in med fyra pinnar och de fyra pinnarna plocka hon upp direkt! Det tog oss ca 15min runt.
Inte helt nöjd, men ändå litte=) Hon jobbar som vanligt bra, men vimsa alldeles för mycke i början men var väldigt mycke bättre efter ett tag!

På lydnads planen blev det hinder träning. Belöna både uthoppet och sättandet. Hon sätter sig ca 2m efter hindret så jag har tänkt som så att det är kriteriet. Aldrig närmre! Och givetvis belöna jag sättandet åt vänster*ler*
Apporteringen gick väldigt bra idag. Körde första med extern skål bakom.
Sen bara ur fickan. Full fart ut och galopp hela vägen in(har kommit till ca2m framför mig). Ingångarna är inte hundra procentiga, men jag var noga idag. Bara belöning för de helt korrekta!
Stegen testa vi på också. Tror Mindi tycker den är riktigt äcklig=) Belöna för att hon använde alla stegen(tog tre-fyra pinnar endast).
Körde lite kryp, men det var hon alldeles för het för. Började krypa för sig själv så fort jag sagt ligg typ*hm* Stress moment eller rätt roligt??
Senare i engagemanget plocka jag fram frivilligt kryp och det var mycke bättre. Avsluta på toppen verkligen. Sa kryp och hon kröp och kröp*tjoho* Ska nog utnyttja det frivilliga utomhus, lägga på kommando och sen flytta in mig själv och senare träna att det är vid min sida(fot) krypet sker! Spännande!
Avsluta med framförgående. Gör pigg var hon med andra ord lite väl mycket dragande i kopplet, men idag fungera det med ett litet ryck bakåt så höll hon sig i bra tempo. Hon gick rakt och fint och lååångt. Super duktig!! Å framförallt fungera det lika bra åt båda hållen=)
Har ju haft belöningen framåt något åt vänster för att hon vart högerdragen, men idag mot slutet fick jag en utgång där hon inte sökte mitten direkt så nu blir det framåt lite åt höger igen*skratt* Men fasen va härligt det är när man ser sådana framsteg!! *tjoho*

Efter spåret tog vi oss en sväng i skogen och ikväll blir det jobb för min del! Mindi sussar sött vid mina fötter just nu!

Bara tre dagar kvar nu!!!
Ha en fortsatt trevlig fjärde advent!!
Ina&Mindi

1 kommentar:

Whippeten Nota sa...

Vad duktigt du har uppdaterat :) Tänk att jag missade att ni varit på Liseberg? Syd att det inte låg snö för set blir xtra fint där då! Snart är det banne mig självaste julafton =) *hihi*