Besökare

torsdag 4 december 2008

Lydnad för hela slanten!

I tisdags bar det av upp till Råhagen. Träff med Cissi och Tina!
Vi började med Budda. Det oskrivna kortet=)
La tre korta spår till honom. Han var jätte duktig och avancerade snabbt!! Sista spåret letade han som en gnu för att hitta det och välja rätt håll och i slutet plocka han upp leksaken själv. Gör duktig!
Sen testade vi två valp upplet. INGA problem säger Buddisen. Jätte duktig här med. Fick givetvis muntlig belöning så fort han hittat leksaken och då plocka han upp den snabbt och sprang in med den! Skit skoj!!

För Mindis del blev det ingångs traggel. Och traggel va precis va det var för hon tyckte det var mega trist=) Får höja belöningen där! Typ kattmat=)
Varvade med inkallningar med belöning för fart och jobba med röven övningar=) Det artade sig mot slutet, men ingen säkerhet inte.
Framförgåendet gick som vanligt toppen åt ena hållet och OK åt andra. Började, separat, även med stanna, komma upp vid sidan och fortsätta fot.. Det stämde inte tyckte Mindi så det blir träning=)
Vi gav oss även på hindret. Tina hade en teori(hon känner mig och Mindi ganska väl nu, det märks*ler*) att det ännu en gång var belöningspositionen som gjorde att hon drog sig åt höger. Jag belönar alltid med höger hand. Är ju högerhänt och det e den jag kan kasta med. Och det gav jag verkligen bevis på när jag kastade bollen rakt upp och sen rakt på hindret med vänster hand(börja skratta även nu när jag skrev det*ler*).. Jaja, jag får väll träna jag med=)
Tror faktiskt hennes teori kommer stämma även här.
Mitt upp i allt kom även Marika, Felix och Nellie och Mindi fick det jätte jobbigt. Hon bara stod och titta på dem vad vi än gjorde. Kunde inte släppa dem alls..
Störningsträning behövs tas upp igen. Det e så mycke man skall träna hela tiden=)

Igår på dagen tog jag och Mindi oss en sväng på herrestadfjället. Strålande solsken hemma-regn på fjället. Inte så roligt...
På kvällen var jag, Marika, Tina och Ingela S på Uddevalla BHK och tränade.
Med Mindi körde jag en del linförighet och vändningar som gick rätt bra faktiskt!
Gjorde en hel del ingångar och de artar sig faktiskt!! Även en inkallning med ställande som blev jätte bra! Farten in från stå var halvdan dock!
Framförgåendet gick även idag bra åt ena hållet. Åt andra hållet låg det en hund en bra bit bort, men då var det jätte äckligt att gå ut från min sida.. Jaja..
Störningarna för övrigt gick faktiskt bra. Snabba tittande ibland, men snabbt tillbaka till mig. Mycket nöjd med det!
Apporteringen gick fint den med. En gång med skål och en gång ur handen och sen även ingångar som artar sig massa=)
Gruppmomenten var intressant. Mindi fick Nellie på sin vänstra sida och därmed tomt på höger. Hon tyckte det var mega jobbigt. Slokade öron, slickande runt munen och en del tittanden omkring sig, men aldrig åt gruppen typ.
Sittande i grupp satt hon ca 3min med ca fyra belöningar från mig. Toppen!
Platsen låg hon fyra minuter med tre belöningar från mig. Jag gömde mig nämligen två korta gånger och en lite längre gång. Några gånger åkte hakan upp och även den gången jag gömde mig längre. NÖJD=)
Men då märkte man det att man måste ta tillfällen i akt och göra gruppmoment med "okända" hundar. Som sagt.. Mycke å träna på=)

Idag har jag blivit inringd till att börja tidigare. En av de boende är hemma för hans ledare på DC är sjuka så strax skall jag iväg!
Imorgon är det julbord med Stefans jobb, på lördag e det middag hos Cissi och på söndag e det hoffeträff*phju*
Sen jobbar jag typ alla dagar resten av december. Ledig fyra dagar från och med måndag*phju*

Mindi har iaf fått lång prommis idag. Vi körde en hel del ingångar och inkallningar med ställande och läggande. Jätte duktig var hon. Körde även hopp-sitt-hopp och det var sketa bra!
Så nu sussar hon gott i sängen och snart skall hon få smaska på grisöra=)

Ha en fortsatt bra torsdag
Ina&Mindi

4 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Va duktiga ni har varit denna veckan! (Även om ni är vardagsflitiga övriga veckor med!)

Whippeten Nota sa...

Va duktiga ni har varit denna veckan! (Även om ni är vardagsflitiga övriga veckor med!)

Anonym sa...

Hej på er...
Tycker det är skönt att jag inte är ensam om att ha noll bollsinne...
Du vet, belöning rakt framför hunden Det är bra....
Vi kanske skulle gå en kurs. Hur man kastar liten boll???
Kram Tina

Vessla sa...

Hej på er!

Kom ni hem ordentligt idag? Vi undrade lite vart ni var påväg när ni inte körde mot Oslo :-)

Tack för en trevlig dag, bara att planera in nästa träff snart igen!

Kramar från
Pia, Björn och Vessla