Besökare

lördag 11 juli 2009

Första dagen på tredje helgen

Första dagen är genomförd på tredje CANIS helgen som består av Stimulus kontroll.
Grymt intressant och lärorikt, men gud så svårt för en själv*haha*

Igår kväll var det tävling på klubben. Flera kamrater skulle starta och kl 18.00 var det samling. Det började väll inte riktigt som jag trodde för alla gruppmoment för alla klasser kördes på följd. Så eftersom vi skulle få besök hann jag bara se fram till klass tre, men det jag vet är att Tina och Marika fick båda två första pris i eliten. GRATTIS! Sen vet jag att Ingelis med sin Novis genomförde en bra tävlingen med ett andra pris. Bra jobbat!!!!
Kvällen hemma blev jätte trevlig, men givetvis sent i säng så imorse drog jag mig i sängen och blev givetvis stressad när jag väl klev upp.
Men jag kom iväg i bra tid och hittade direkt*hehe* Frukosten intogs dock i bilen=)
Samling inne med genomgång av helgen. Ut för att praktisera flyt beteende med grymt mycke störning*hehe*
Vi fick välja två beteende var och jag valde fingertarget och sitt och Lin valde ligg och fingertarget.
1 minuts pass körde vi och efteråt räknade vi i snabba svängar ut att 6minuters träning med 6minuters vila(varann minut) gav 120-140 repetitioner. Ibland kan man undra vad man gör med all annan träning*haha* Dags att skaffa tidtagar ur*skratt*
Iaf.... Lin och Ia började med ligg. Konceptet var varje pass ett minut utan störning, andra minuten med kommendering, tredje minuten med tjoande och klappande, fjärde minuten med rörelse omkring, femte minuten med alla tre grejerna och sjätte minuten med extern belöningar som flytades omkring och retades=)

Båda hundarna skötte sig super duktigt. De jobba på skit bra trots störningar. Svårast för Ia blev leksakerna(gott med intresse enligt mig*ler*) men hon skötte sig super och la sig gång efter gång och för Mindis del var det godisskålen som hägrade, men sista passet sitt stod Ann-Lousie vid mina ben och försökte locka henne, alltså ca 30cm ifrån nosen, men Mindi valde att sätta sig gång efter gång. Hon var så duktig min älskade kikka. Grymt imponerade var vi alla av båda hundarna!!!
Sen blev det teori och lunch och sen ut och praktisera igen. Stimuluskontroll!!
Vi båda har ju vissa signaler på hundarna redan så för att verkligen träna kontrollen och för att det inte skall bli blodigt allvar*hehe* fick vi två "påhittade" ord som vi skulle använda på sitt och ligg.
Så "sami" är Mindis andra ord för sitt snart*hehe*
Där hade vi oxå en stege för att få stimuluskontrollen och i början trodde jag att min hjärna skulle ploppa ur. Gud va krångligt det blev för mig*hehe*
Men fyra mindre pass var gav tydligt resultat. Hundarna började vänta på kommandot och inte testa själva. Lin och Ia kom väldigt långt i fördröjningen innan det magiska nya ordet för ligg kom=) och Mindi var riktigt duktig i slutet oxå! Säkert närmre en sekund innan hon fick signalen!!
Härligast med hela dagen var att man såg resultat av sin flyt baserade träning med all störning. Hon jobbade bättre och intensivare!
Hon orkade flera pass både på fm och på em och hon bad om mer mer mer*älska*
Men framför allt så dog hon inte när man tog in "fel" i stimulus kontroll träningen. Hon fortsatte jobba gång på gång. Härligt!
Nöjdare kan jag inte vara! Längtar massa tills imorgon med tills dess behöver vi båda massa sömn*skratt*

Ha en fortsatt bra lördagkväll
Ina&Mindi

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är så duktiga,kram mamma

Whippeten Nota sa...

Å det låter så skoj!!! Önskar att man hade kunnat fått vart med å tjyvkikat =)

Michaela sa...

kulkul att Mindi är så duktig, du med haha.. Kram

Anonym sa...

Det var SÅ roligt med nåt nytt ocg herregud vad svårt för våra hjärnor...
Ska vi inte ha större hjärnor än hundarna egentligen *fniss*