Besökare

måndag 16 november 2009

Idag besökte kära mor mig=)

I lördags efter jobbet, som för övrigt var en väldigt trevlig dag, var det styrelsemöte över telefon med västra hovawartklubben som stod på dagordningen. Det tar sin lilla tid, men intressant är det och ibland kan man faktiskt bidra med en del som denna gång. Får se vad det blir av det!
Direkt efter det åkte vi till Norra Björke och Michaela med alla goa vovvar! Började med en rast runda så att vi sen i lugn och ro kunde slå oss ner vid mat bordet. Kyckling och mumsig potatisgratäng*mumma* Efter det blev det TOMTESKUM*tjoho* och lite annat smått och gott samtidigt som vi planerad vinter träningen. Tror i all detalj träning är det lätt att glömma bort uthållighet och det är ju lika viktigt det, men jag inbillar mig att om jag blir bättre på att mer detaljerat för logg över träningen kan jag själv bli påmind och tänka på att även träna uthållighet. Vem vet=)
Sent blev det iaf, men gud så trevligt det är=) Sov över gjorde vi oxå. Alla hundarna funkar så fint ihop så det är inga problem!
Klev upp rätt tidigt på söndagen, rastade vovvarna, åt frukost och sen skulle planerna sättas i verk*ler*
Våga fick träna inkallning=fokus på fart ända fram, linförighet= GÖR BRA jobbat Ela. Ser super ut! FIN kontakt, fina svängar och dessutom start till uthållighet!!!!, klossen= tro på dig själv. DU VET vad som gäller*ler*, apportering= tänk va krångligt det är. Men fila på! Ni löser detta!
Mindi fick träna budföring=fokus på fart i sträckorna-körde en åt vardera håll och det var inget fel på den farten inte*ler*, inkallning med ingång= super! Fin fart och rak och dessutom tajtare ingång än sist!, linförighet=fokus på uthållighet-Mindi valde att fokusera på Michaela som kommendera*ler* Så det blev extra träning på det som löste sig fin fint!, Fritt följ= fokus på sakta marsch= här är vi ju nybörjare, men det gick nog faktiskt ganska bra. Hade fokus på att rumpan skulle vara i luften. Fick torr gå en del för att hitta en bra takt. Skall ta till hjälp av högre makter här*skratt*, baklängeskedjning på läggande under gång(VET att vi egentligen har momentet, men det är bra för oss båda!)= tog fram sista delen som är uppsättandet från ligg och redan där föll det*haha*...inget bra uppsättande så vi jobba vidare med den delen ist. Michaela hade en finurlig tankegång där och det artade sig!, kryp= fokus på tekniken och INGEN fart*ler*- Michaela skällde på mig och hon har så rätt. Hon såg dessutom att när jag träna med godis i handen gick det betydligt sämre(doggie zen kanske skulle vara bra och träna med:P) så den tog vi bort och tog djupa andetag och fick sakta men säkert fram stadigt kvar liggande med fin teknik där det var belöning på varje tass flytt. I slutet, kanske väl dumt av mig*ler*, körde vi ca en meter sträcka och hon bibehöll tekniken hela vägen. Super!
SICKEN BRA TRÄNING VI HADE!!! Tack för allt Ela!

Hem en snabbis för att sen bege mig till jobbet. Mindi var nog allt nöjd så det kändes gott=)

Idag har mamma besökt mig. Jätte trevligt. Hon kom lagom tills jag hade slutat. Då blev det frukost ihop och sen åkte vi upp till klubben. Hon ville veta hur uppletande fungerade och självklart ordna vi det!
Valla halva rutan och mamma fick lägga ut tre föremål så jag hade ingen koll på dem(fast en såg jag*ler*). Mindi var helt med på noterna. Ingen fin framtransport, men springet ute i rutan var super. Mamma hade vart jätte duktig och lagt alla på olika djup. Självfallet tog hon närmsta sist, men hon tog den och det tog inte så lång tid faktiskt! Jätte duktig var hon. Full fräs in ända till handen! Givetvis var kattmaten med*ler*


Sen körde vi med Valtis. Vi båda visste nog redan innan vart problemet skulle ligga och det är att komma in med saker. Har aldrig varit hans grej*skratt*
Körde med synlig retning, han svischa iväg direkt och hitta ganska snabbt föremålet, men vände inte emot oss trots tjo och tjim:P
Visa mamma början till plockövningar som de skall fila på så kan de nog snart oxå köra uppletande hemma i skogarna!

Sen tog vi oss en sväng på lydnadsplanen. Mamma ville se ett framförgående och jag skratta gott för mig själv och sa att vi kan testa, men jag räknar inte med att det fungerar. Men ack så fel jag hade=)
Tog upp sista delen utanför planen och sen gick vi in med fin linförighet(säkert plog dock*hm*) med en halt och sen placering vid starten. För att ha något hum tog jag lyktstolparna som riktmärke. Hela momenten gjorde hon super fint*woohoo* dock lite precis innan sista halten började hon sacka och fall om jag vet att man inte ska så sa jag före igen för jag skulle inte kunna bryta henne när hon hade gjort allt annat så himla bra! Nöjd som tusan!!!
Sen körde vi kryp på blöt appell plan. Å TRÖTTSAMT. Säger redan nu. Vi KOMMER få problem OM det är blött på tävlingsdagen. Fy va hon reste sig och fuska något så totalt. Hon tyckte inte det var värt någonstans. Så tillslut sket jag i det. En del teknik repetitioner fick vi till, men fy bubblan:P
Sen tog vi oss en härlig promenad i skogen och hundarna röjde loss ihop.




I slutet av dagen hos Ela tog vi även lite kort på Jippie. Något på de andra blev det inte. Dels för dåligt väder, men framför allt för att vi var så involverade i varandras träning:P



Nu här hemma har det blivit ett kort pass kryp med kvällsmaten här inne och även uppsättningar. Elas koncept har Mindi tagit till sig helt och gjorde det gång på gång på gång. Nu gäller det att matte med klickern succesivt kan sålla ut de bättre, för jag tyckte jag såg sämre mot slutet, men jag vet inte riktigt*ler*
Imorgon blir det klubben kl elva*ler* Cissi och jag skall fortsätta vår träning! Skall planera i för väg vad jag vill ha med. Får ta tillfällena i akt när man har medhjälpare!=)
Ha en fortsatt trevlig måndag!
Ina&Mindi

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för alla tips,här ligger det en utslagen hund i soffan.
Kram mamma

Whippeten Nota sa...

Gud va fin Valtis är på det näst sista kortet!!! Söt öra =) Du får hjälpa din mamma att också komma igång med att blogga nu, särskilt med tanke på att det väntas smått :) Tack själv för ett efterlängtat besök <3 och för hjälp med tränings tänk och tränings hjälp! *GULD* Tror Mindis kryp kommer bli toppen när ni är överens om vad som menas. Hoppas du å Cissi haft en bra träning på klubben idag! Kram!

Anonym sa...

älskade fina Valtis:) en gammal klok man nu, precis som sin gamle vän Barras;)