Besökare

tisdag 29 april 2008

Näst sista tillfället på kursen!

Ännu en måndag med vackert väder! Himla roligt att vi fått så bra väder alla gånger hittils!
Träningen gick jätte bra! Super nöjd med henne. Nu hänger det på mig!=) Jag är för snabb med belöningar. I t.ex. avsluten! Det är GULD värt med alla extra ögon och erfarenheten hos Tina och Ingela. En super kurs å som jag sa till dem igår.. Vi kräver kurs i höst med*ler*

Vi gick igenom hela ettan igår, med lite avbrott, tillbakagångar m.m.

Platsläggandet: Gick tillbaka EN gång=) Hon flytta dock rumpan väldigt mycke denna gång, men det var som Tina sa. Hon gjorde det endast när hon hade lyft upp huvudet(har platsen med hakan i backen) och det gjorde hon, nog varje gång, någon av de på sidorna fick sina förare till sidan för belöning. Annars var hon jätte duktig!
Fria Följet: Följer bra, inget studsande denna gång. Vänster svängar kommer vi ALLTID behöva träna på tror jag=)
Tandvisning: Något lätt i rumpan, men ingen resning. Lugnt och sansat! Bra!
Läggande: Har inte tränat läggandet framlägges än, så första gången gav jag henne stor hjälp. Men direkt kunde vi avancera till endast en halv halt! Super bra!
Inkallning: Glömde fråga om hon hade fokus i ryggen. Starten var bra. Gjorde det på mina ord. Bra fart och fin avslutning. Jag belönar dock för fort... Måste dra på det några sekunder så hon vet att det är rätt att sitta kvar!! Annars super!
Ställande: Är så nöjd med hur fort den träningen har gått framåt endast av att byta kommando. Från att tragglat i flera månader till att löst på det på tre veckor=) Skulle givetvis "visa upp" hela momentet.. hehe.. Å naturligtvis sätter hon sig för tidigt*ler* Men men.. Bra stopp å stod fint kvar! Fick tipset att så gott som aldrig träna sättandet utan bryta med belöning när man kommit tillbaka men hunden STÅR kvar! Tror det e väl värt! För ett sitt kommando vid sidan, DET kan hon så det skall ju inte vara något problem(säger jag nu*ler*)
Hindret: Super snyggt! En tia fick vi=)
Apporten: Som i söndags=) Tog den inte.. Vare sig på kommendera eller på apport. Men gjorde liten lätt övning och sen fick vi två klockrena med hela momentet! Jätte bra!

Nästa gång skall de göra träningen som en "tävling". Skall bli spännande!

Satte ju i Januari som mål att starta i LKl 1 nere i Osby den 28Juni. Och efter igår(lite peppning/stöd från Tina*ler*) så står det delmålet kvar! Start skall ske! Måste bara titta efter anmällning m.m. Så jag inte missar det nu=) Blir ju redan pirrig i magen*gah*

Idag har jag mött upp Karin med labb tikarna på klubben. Vi har snitslat spår för lägre tävlingen på klubben! Spännande! Skall gå det på morgonen, möta upp förare och hund vid slutet + skriva för domare! Roligt!

Ikväll är det att hjälpa till på kurs som gäller. Men innan skall jag träna lydnad med kikkan! Det är så roligt när det går bra.
Med andra ord borde jag börja med maten så det blir någon mat idag=)

Ha en underbar fortsatt tisdag!
Ina&Mindi

Inga kommentarer: