Besökare

onsdag 28 maj 2008

En vecka sen sist man satt här å skrev.
Som vanligt har en hel del hänt=)

Många fler än planerat vet om mina å Mindis bravader på söndag 1Juni. Debut i Lydnadsklass 1 på Vara/Grästorps BHK. Så ja.. Nu vet alla *ler*
När jag anmällde kändes allt fin fint. Direkt efter anmällan började allt krångla. Yscha för lydnad säger jag allt ibland=) Men himla roligt ibland när allt faller på plats!
Som jag känner/tänker nu så kan allt skita sig totalt eller så går allt fin fint!
Hon blandar väldigt lätt ihop ställandet och läggandet. Hon fuskar i ställandet med steg som hon inte tar under baklängesmarsch. Hur gör man?
Varann dag lägger hon sig varje gång och de andra dagarna ställer hon sig varje gång. Igår och idag så är det ställandet som är mest befäst och läggandet har blivit jätte långsamt.
Linförigheten går rätt så bra faktiskt. Det börjar arta sig åt rätt håll igen.
Hindret, apporteringen, inkallningen och tandvisningen känns rätt så säkra faktiskt. Fast det är små pill på alla där med. GAH
NU blir jag ännu mer nervös. Vi e inte redo för detta. Men jag var så förbannat sugen(läs korkad) så jag anmällde!
Jaja.. Det kan ju inte går mer än åt pipsvängen!


Men i helgen har det varit riktigt toppen. Då har vi varit på Västras Hoffe läger i Karlsborg! Underbart med en hel helg bara hund och trevligt folk!
Åkte upp på fredagen! Fick först slänga bort sambon till hans bil som blivit lagad. För övrigt har den nu gått igenom besiktningen med så nu kör han lagligt igen=)
Sen fick jag svänga in på Överby i Thn för mina skor förstörde mina sockar totalt! Sko punkten är ett bra ställe enligt mig=) Det blev tre par skor för 600kr för där får man tredje paret på köpet. Så det blev vardags skor, skogen skor och finare sandaler inför sommaren!
Sen började vi resan, efter att lite godis inhandlat*ler*.
När jag väl kom till Karlsborg vela jag runt där en stund och tillslut fick jag ringa till stället vi skulle bo på. Jag hade aldrig fattat att det var 2mil utanför Karlsborg. Men när jag väl fick reda på det ja då var det inga problem att hitta.
Väl framme stuvade jag in grejerna i mitt rum i en stuga som jag delade med Doffe med matte och husse och Lizzy & Johan. Vi alla hade träffats tidigare så det var ytterst trevligt!
Kvällsmacka och genomgång av helgen blev det. Upplägget var med två instruktörer plus eget folk. Man fick skriva upp sig på olika aktiviteter både på fm och em lördag och söndag. Mycket lyckat och bra sätt tycker jag!
Lördag Fm

Vi startade med lydnad för Ann. Mindi fick börja efter att hon hade haft liten genomgång om klicker för de andra.
Vi körde ingen momenten och fick lite nya träningstips på de problem som jag redan visste att vi hade. Sen testade vi framförgåendet och det blev riktigt lyckat! Körde även kryp och även det gick fin fint!
Tycker om när allt går bra i början, men jag själv dvalar när vovven kommer i testperiod och den ingenting fattar längre=)
Britta visade mig sin targetsticka som var den bästa jag sett. En avbruten antenn, givetvis en sådan som gick att fälla ihop, som hon tagit blå tejp på toppen. Mindi förstod direkt och det kommer jag absolut använda till krypet. Helt toppen!
Här kör Britta och Varja tasstarget inför rutan!

Tre stycken var vi som hade hund från Hässlehoffs. Mindi, Aramis(hoffariväst) och denna hane som heter Yasur!

Lördag Em

Då körde vi bevakning som Johan höll i. Dagens enda figge var Helen. Stort tack till henne=)
Först gjorde alla hundar var sin patrullstig med vind. Här körde vi motivation så hundarna fick ta sig ut till figgen.
Mindi markerade snabba, men släppte dem snabbt och ville gärna gå ner och spåra istället. Men även vi tog oss ut till figgen=)
Sen körde alla en patrullstig med ljudmarkering. Jag visste sen anlagstestet att Mindi inte har några öron=) Och det hade hon även inte idag. När vi började närma oss gjorde hon en skit snabb markering men sen tog hon spåren som hade blivit in i skogen av de andra. Figgen på ljudet sprang iväg inåt och när det såg ut som Mindi var fokuserad släppte jag henne, men hon satte ner näsan direkt. Spåra sig till platsen figgen hade suttit på. Figgen fick då börja knaka längre in i skogen och då markerade Mindi och ja sa "Ta busen" och Mindi flög iväg=)
En riktigt lyckad em som avslutades nere vid sjön tillsammans med Johan & Lizzy!


Härlig tunga=)

På kvällen blev det fin fin middag med god mat. Framåt kvällen tog vi en promenad med Johan & Lizzy där jag blev tillfrågad om att vara rasklubbsrepresentant för Hovawart Västra. Han själv sitter för Skaraborg. Jag tyckte det var himla roligt att han fråga! Och JA blev svaret. Vill gärna vara involverad i klubben och något är alltid något och alltid en start!
Den kvällen somnade jag snabbt och sov mycket bättre än första kvällen.

Söndag Fm
Här skulle jag å Mindi testa på rapport, trots att hon endast hade en förare. Men då hon är glad i folk och dessutom hade fått leka så mycke med Helen dagen innan trodde vi inte att det skulle bli några problem att använda henne som mottagare!
Vi började med att få en genomgång om vad man behövde ha med sig och hur det går till.
Alla startar från BAS A där ett litet läger skapas. Varje hund får var sin plats att sitta uppbunden, tyst, på med filt och vatten. Redan här sätter man på dem tjänstetecknet för redan här börjar arbetet.
Sen beger sig förare med resterande och hundar till BAS B. Här gjorde man likadant. Var sin plats till hunden med filt och vatten.
Sen skickade vi varje hund efter varandra till Helen. Det var endast Doffe som hade husse att springa till på BAS A. Där hade vi stor retning. Både synligt och ljud. Mindi sprang riktigt bra bort.
När hon skulle tillbaka visade jag mig. Man såg redan när Helen tog fram henne att hon var riktigt på G. Jag ropade på henne och försvann utom synhåll och Mindi sprang fort fort=)
Och givetvis blev det belöning med lek och korv när hon kom fram på båda ställena!
Doffe, den snygga blonda hanen från Norge, var oxå en höjdare på att springa mellan matte och husse!
När alla hundar hade sprungit A-B packade vi ihop och begav oss tillbaka till A. Där tog vi en, välförtjänt för hundarna, paus och pratade mer om regler och hur det går till på tävling m.m. Det hade varit himla roligt, men det är svårt att utföra själv. Men det går det med tydligen=) Det finns folk som tränat så fick vi veta=)
Sen tog vi med oss hundarna tillbaka till B igen, gjorde vårat lilla läger och började skicka hundarna igen.
Denna gång fick Mindi väldigt liten retning. Helen satt på huk och ropade halv högt Mindi en gång. Mindi sprang lite tveksamt, men ingen tendens till vändning och när hon närmade sig flög Helen upp och lekte med henne.
När Mindi skulle sen springa tillbaka till mig så visade jag mig aldrig utan ropade bara hennes namn en gång. Inga problem sa Mindi. Hon kom i susande fart denna gång med=)
När alla sprungit packade vi ihop och begav oss tillbaka till stugorna!
Söndag Em
Uppletande stod på schemat! Vi hade en korridor på ungefär 10x30m(jag har dålig uppfattning, men typ)
Trots att man ska och att han själv sa att man alltid skall ha minst 50m i djup hade vi inte det. Kan ha berott på att alla hundar inte gjort det tidigare utan det var mer fokus på att de skulle snabbt komma in med sakerna.
Mindi var jätte duktig! Gjorde endast två skick, där hon fick jobba, för det var alldeles för varmt!
Första såg hon när han gick ut och kom in igen. Den andra tog jag bort henne när han gick ut och då fick hon jobba lite mera, men klarade det galant!

Kortet är taget av Johan Sjödin
En hel lyckad helg med andra ord!! Ser fram imot det igen!
Denna veckan består av jobb, pluggande och Mindi träning. Har alldeles för mycke att göra för att hinna allt på så kort tid.
Mitt arbete i Samhällen är klart iaf. Ganska nöjd är jag.
Inför provet har jag inte kommit så långt och med Mindis träning. Ja, vi försöker men vi trampar just nu! Det går som det går!
Fick iaf fixat med jobbet så jag inte får allt för bråttom hem utan kan vara med i normal lottning och åka när allt är klart på söndag! Känns bra!
Nu skall vi ut i skogen. Värmen e skön, men för Mindis del.... Ja det e alldeles för varmt!
Ha en fortsatt bra Onsdag
Ina&Mindi

Inga kommentarer: