Besökare

lördag 17 maj 2008

I torsdags blev det en långpromenad i skogen. Vi startade hemifrån, tog oss upp för Kapelle backen, in i skogen, ut på Bratteröds motionspår, följde den en bra bit, vek av mot nästa skog, genom den, ut på Äsperöd, över Tureborg, genom stan och hem. Det blev en rejäl runda som tog cirkus 2 timmar. Härligt var det!
Körde lite inkallningar i skogen. Både med belöning för farten och med ingångar. Slarvar med ingångarna så får börja träna dem separat med lite fart i mina ben=)
Gjorde även platsliggning. Gick verkligen inge bra. La sig inte ner med hakan. Fick gå tillbaka helt med bjudningar framifrån och där var det inga problem, men så fort vi kom till sidan krångla hon.
Fick till det iaf och begav mig utåt. Hon är ju inte alls säker på att ligga med hakan nere hela tiden, men det kommer sig.
Traskade ut full längd(20m), reste sig mot slutet. Gjorde om och det blev lyckat!

På kvällen bar det iväg upp till Michaela. Alltid lika roligt å träffa henne men träningen hade vi nog kunnat hoppa över. Förutom platsliggningen och budföringen. De var bra!=)
Jag verkade inte ha koll på något. Hon slarva med ställande och läggande. Blandade ihop dem och kunde bara hålla isär dem ibland. *galet*
Linförigheten.. Ja den e ju som den e*galet*
Inkallningen. Bra kvar sittande! Någerlunda bra fart, men sne igång.*galet*
Ja allt kan ju inte vara munternt*hahaha*

Igår(fredag) jobbade jag dubbel pass. Men därimellan blev det långis i fårhageskogen=) Hade lovat Michaela att inte göra något med lydnaden men jag kunde inte låta bli. Ställandet(framför allt) och läggandet grämde mig. Så på stigen tog jag henne in i fot, gick få steg och ställande. BRA!
Gick tillbaka, tog henne i fotgående och läggande. BRA!
DÅ var jag nöjd*ler*
Jag vet att mycket faller på plats bara man låter det rota sig i deras hjärna genom en, två dagars paus. Men krånglar det.. Ja då är jag där och rör massor! Borde finnas pekpinne som någon(läs Michaela) kan slå mig på fingrarna med=) Jaja.. gjort e gjort=)

Idag kom Tina(se under länkar) och hämta mig och Mindi vid åtta för en färd ner till Varberg och Anders Kjernholm!
Men först fick Mindi och Rosso hälsa på varandra och kissa av sig litte.
1 1/2h timme tog det ungefär att åka ner.
Det var en mycket lyckad dag med mycket tips och klurigheter. 4st var vi så man lärde inte sig bara när man själv stod där med hund utan man såg alla tips och trix de andra fick för sina problem. Förhoppningsvis kommer man ihåg ALLT, OM man skulle få liknande problem=)
Med Mindi började jag med att jag ville att han skulle checka av henne. Sist han såg henne ville han höjja henne litte, men då var hon sjuk och idag tyckte han hon låg jämt och fint. Men han ville ha uppe henne lite mer i aktivitetsnivå och engagemang! Med t.ex. hetare belöningar och kortare intensivare pass!
Med andra ord "köra, köra-paus, köra, köra-paus" (typ*ler*)
Sen gick vi på fria följet.
Jag måste vara nogare med min belöningspunkt. Den är rätt, men jag hänger gärna med henne vare sig det e framåt lr utåt. Stadigare!
Bytte belöningspunkt för höger svängar och helt om. Har nu flyttat den till vänster benet för bättre täthet. Hoppas det skall fungera.
Jag skall gå med ännu mer pondus. Avstamp i fötterna.
Halvsteg i starterna och mjuka halter. Testade även på sidoförflyttningar. Intressant=) Gick faktiskt ganska bra tycker jag. Men även där är det belöningsposition, rumpan uppe och in med baken som gäller. Ja det e inte lite å tänka på*hehe*
Andra passet gick vi på språng marsch och något sakta. Hon håller positionen bra, men även där tänka på stadig belöningspunkt och starter och avslut. De skall vara mjuka! Sen testa vi backa mot en vägkon. Mindi såg den som en target först=) och puttade omkull den. Men tillslut fick vi till några bra faktiskt.
Tog fram läggandet lite. Nya ögon som ansåg att hon lata sig=) Hon kan bättre. Så bra hon gör det med hjälp skall hon kunna utan hjälp.
Jag har garanterat sänkt mina kriterier i snabbheten i läggandet pga att de är så mycke snabbare än vad de var för några månader sen. Men det ser jag inget problem i. Den snabbheten är snart framme igen! Och detta skall kunna ordentligt vid sidan(och baklänges enligt mig) innan man tar framlänges igen.
Ett steg framåt, tre tillbaka*skrattar*
Sista passet tog vi rutan. En bra, rolig engagemangsträning som är nyttig att börja med tidigt.
Insåg direkt(när vi diskuterade Tina/Rosso´s problem) vad även jag gjort för fel. När de söker sig så skall man belöna avsaktningen varvat med uppställningen. Å det skall vara självmant. De skall inte utföra det på varken klicket, bra eller stå utan själva!
Hela dagen var som sagt super intressant! Mycket att ta till sig. Har skrivit ner allt(?!) och hoppas att högersväng tekniken släpper=)
Har även lärt mig nytt sätt att gå i vänster svängar på stället. Har gjort helt "fel"=)
Stort tack till Tina för skjutsen och till Anders för bra träning idag!

Sen vill vi avsluta med ett stort GRATTIS till Marika och Nellie som idag blev Svensk LydnadsChampion. Endast 2 1/2år gammal. Jag är SÅÅÅÅÅ imponerad!

Fortsatt trevlig lördag kväll
Ina&Mindi

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vad du är go...
Tack för de fina orden!

Roligt att allt fungerade bra idag, har hört att det såg väldigt bra ut på er front!!

Ses säkert snart!
Kramar Marika & Nellie