Besökare

söndag 16 januari 2011

16:e Januari 2011

Nu var helgen snart över igen och en ny jobb vecka startar. Dessutom min jobbigaste arbetsvecka med tre nätter varav två dygns pass. SEGT!
I fredags blev det lite träning på parkeringen utanför hemmet. Började med Mindi, men blir så lessen. Inget intresse alls längre:( Eller jo... Fram tills ett fel. Hon fixar det inte. Ger upp totalt. Å inte blir det bättre av att jag vill fortsätta då för att få henne att göra rätt för hon blir bara mer och mer låg.*suck* Ond cirkel som bara jag kan bryta. Funderar starkt på att gå till grunden med henne, men helt ärligt tvekar jag för att jag är ganska övertygad om att det är kört ändå:( Men men.. Hoppet lämnar en sist!
Dixi fick träning efteråt. Det blev läggande under baklängesmarsch med lite mer fokus på stadga. Inga problem att backa ifrån henne när hon lagt sig under gång, men att plocka upp belöning innan hon får ta det*hehe* Det var svårare, men löste det mycket fint! Tror inte riktigt hon kopplat min tilltänkta regel att "klick" betyder att man får bryta, annars skall man hålla position. Men tror det kommer ju mer träning vi får! Lugnt å fint!! Däremot kom jag på att jag måste även lägga på att inte ta kastade saker fören signal. So much to do so little time*haha*
Sen blev det även lite sitt kvar. Idag såg jag att det inte var tiden som gjorde den lätta rumpan som jag trodde utan det var tio stegs gränsen. Då vet vi det!
Självfallet började vi med våran start träning och idag blev det i koppel å det var lite svårare. Pallen har ju inte gjorts med koppel precis. Men efter ett fel och ett tydligare sido steg ifrån mig(hjälp ja vet!) klev hon in så snyggt så snyggt! Duktig tös denna dära!

Igår blev det "endast" en lång promenad. Älskar "appen" Patricia tipsa mig om som är en GPS som tar tid och sträcka på ens promenad och kan visa det på karta sen. Så gårdagens promenad blev en runda vi ofta gick när jag bodde på Kurveröd, men inte så ofta längre. Tänkte ta den långa vägen, men när jag väl var i skogen så tog ja den "korta". Men från start till slut tog det 1h 55min(snö pulsning delvis!) och var 7,3 km. Den "korta" rundan*haha* Hundarna var goa sen iaf;)

Idag har det varit ännu ett tillfälle på instruktörsutbildningen. Andra tillfället av beteende inlärning. Detta är ju inte helt nytt för mig, men väl så viktigt med repetition. Man lär sig alltid lite mera. Framför allt så har jag blivit bättre på att lyckas skriva ner det som egentligen försigår i tränings huvudet gällande problem träning:)
Man börjar med att kartlägga hunden på dens överskott, underskott och tillgångar. Sen går man över till själva beteendet. Situation, beteende och konsekvens. Därefter lägger man upp sin planering för inlärning. Mål, kriterie, timing och frekvens.
Idag hade vi ett främmande ekipage på besök med vardagslydnads problem. Tre grupper blev vi med var sitt problem. Jag och Erika(mycket duktig tjej!) fick hundmöte. Vi båda kör med skvaller metod så det var en självklarhet att använda den metoden när vi dessutom såg att hunden hade ett stort kontakt tagande med matte plus att hon gärna åt mat i alla dess former. Å den praktiska övningen gick super och matte var nöjd. Då blir man nöjd:)
Efteråt tänkte jag ta en sväng med hundarna på bratteröd, men ren j-vla isbana, gjorde rundan väldigt kort. De ligger allt nöjda här ändå. De är ju med inne i lokalen hela dagen och det är tröttsamt. Framför allt för moff som måste ha koll på allt. Mindi mådde dåligt i morse och ville inte äta och har sett allmänt ruggig idag:(

Imorgon hoppas jag vi får till härlig promenad och träning innan arbetet kallar.
Ha en fortsatt bra söndag
Ina, Mindi & Dixi

1 kommentar:

Anonym sa...

Krya på dej Mindi.
Kram mamma