Besökare

onsdag 26 januari 2011

28:e Januari 2011

Nu har det gått några dagar igen och vi behöver komma ikapp oss här i bloggen. Som vanligt har det varit många grejer i veckan. Men så e det!
I måndags var det ganska lugnt dock. På kvällen tog jag och Ela en promenad runt röda gårn ihop. Mysigt att bo nära så man kan träffas ofta. Behöver inte planeras eller vara avancerat. Som igår kväll t.ex. Ela sprang över "bara" för att vi skulle kolla litte saker. Å sen hem igen :)
När vi stod och prata innan vi skiljdes åt fick Dixi busa med töserna lite lätt omkring oss. Hon åla och kröp runt som bara den och hade mega skoj. Till och med Nota kunde tänka sig att busa litte med henne då*hehe*

Tisdag morgon mötte vi Cissi och Budda på morgonen och slog följe för en liten runda.
Efter det bar det av mot Backamo där vi skulle träffa Patricia och Jessica. Äntligen utomhus träning i lagom kallt väder! Det gillar vi!!

Vi började träningen med att träna nära varandra. Zimla fick bland annat kvar sitt och jag och Dixi både gick och lekte runt. Zimla fick passera i fritt följ med oss lekande. Super duktig. Dixi fick träna på att välja rätt efter kastad belöning åt Zimlas håll, hålla kontakt under baklänges marsch när vi gick nära Zimla och Patricia m.m. Mycket nyttigt och de var jätte duktiga båda två!

Såhär nära kunde belöningarna hamna och visst att de gjorde ngt nos sniff, men de valde sen att återgå till matte för mer belöningar:)

Sen blev det lite lek och att följa med Patricia för lilla Moff. Inga problem sa Dixi och kampa gladeligen och följde med, men med lite blickar efter matte :)

Sen blev det lite träning med att komma in för byte av boll i snöre samtidigt som det var hundar omkring. Inga problem! Dixi sprang som en tok! Det blev lite läggande under gång och fritt följ. Lätta övningar då vi hade störning ist. Mycket nöjd!

Sen hjälpte jag till med budföring på Zimla och Ipzy. Mycket duktiga båda två!

Givetvis på denna halvkalla dag gjorde Dixi ett fel grepp i leksaken och satte sig i min höger hand. Så ett sår på pekfingret och ett på långfingret blev dagens resultat förutom lyckad träning :)
Zimla fick även träna på rutan och där blev dagens fart kort tagna. Inte bara fart utan hopp, skutt och vridningar osså :P


Tyvärr var vi tvunga att bege oss hem tidigare än de andra för jag skulle jobba, men innan vi åkte fick Mindi komma ut och fjäska runt litte och även en liten lekstund med Zigurd.




Får avsluta med Patricias dans "Önskan om Våren" *hahahaha* Å Nä, ja har inte bett om tillåtelse att lägga ut korten så ja hoppas hon bjuder på detta ;)


Jag tror hundarna var nöjda efter dagen och på natten fick de sova hos Cissi och Budda. Och där röjjde Dixi och Budda som vanligt ihop medans Mindi äter ben*haha*

På onsdagen efter jobbet(som dessutom blev övertid) var det dags för näst sista tillfället på vårat simkort. Nästa gång MÅSTE ja ta ett kort! Men det e lite svårt när man är själv! Mindi hade ett bra simpass. Aktivt och igång alla 30min förutom upp och ned värmning som var lite lugnare = Simma runt runt typ.
Sedan förra helgen, alltså typ tio dagar, har jag sänkt maten på henne för hon blev tjock igen. Har dock inte sett ngn skillnad. Förra veckan när jag vägde henne vägde hon 28,6 om jag inte minns helt fel och denna gången glömde jag väga henne innan simning så det blev efteråt. Efter simning, torkning(någerlunda) och lite massage och strecthning. Å då visar vågen på 30,8kg. PANIK!!! Gått upp 1,2kilo under bantning. Vad fan är fel???
Kristina, ägaren, var på plats så jag stack in huvudet och bad om att få ställa en dum fråga. Om vikten kunde påverkas eftersom hon vart fysiskt igång. Hon svara att vattnet i pälsen gör ju sitt på vågen, så då blev ja lite lugnare, tills hon säger 0,2-0,3kg. Då har hon ju fortfarande gått upp typ 1 kilo på en vecka. FAN! Vet inte vad ja skall göra. Får känslan att hon går på sparlåga/svält(eftersom hon äter ett ytterst fett snålt foder plus mindre än vad hon ska) och därmed blir fet... Men hur skall man våga exprimentera med ngt sådant när de inte kan tala om:( Å sen kan det ju alltid, ännu en gång, vara medicinen som spökar. SUCK!
När vi kom hem tog jag och Dixi oss en runda upp förbi sandersdals skolan och stod och titta på alla lekandes, springandes och tjoandes barn. Jätte duktig var hon. Inget skall och inget utflygande! Sen blev det att härja fritt i fårhagen. Balansera på massa olika stenar, leka med matte och ge henne ännu ett sår på höger hand, men denna gång i handflatan :P
På vägen hem ser vi att en schäfer med husse kommer. Dixi skvallra fint och slöt upp vid min vänstra sida. Håller mig på vänster sida för att antyda till ägaren att det är bättre att vi möts så, men han går inte över så jag får ju flytta över till höger sida av gångbanan och i och med att mina hundar är lärda på vänster sida går då Dixi närmast ekipaget och inte jag. Så precis när vi skall gå förbi, Dixi går jätte fint, så flyger den J-VLA schäfern ut. Förstod ju då varför han ställt sig som han gjort. Han visste vad som skulle komma. Dixi börjar ju då givetvis skälla och gorma hon med och jag blir tvungen att med händerna i halsbandet flytta över henne till min höger sida för att undkomma schäfern. Så där fick sig den tryggheten en stor jävla spark!
Några meter bort ser jag en flatt som jag vet är väldigt lugn så vi pinar iväg framåt och möter denna hund på sådant sätt jag vill. Med hundarna ytterst. Dixi var lugn och tyst förbi, men kunde inte ge mig ngn kontakt utan stirra blint på hunden. Typiskt! Men det är bara att träna vidare!

På kvällen sen var hon väldans trött. Sovit borta, lekt och härjat, användt tankesaken. Hon slumra fint:) Men innan det var natt blev det en sväng runt röda gårn tillsammans med Cissi och Budda och Ela med whippet töserna!
Igår, torsdag, var det bokat en tripp till Bua hallen med Tina och Rosso.
Dixi fick börja. Ville ha lite avcheckning på fria följet(position) och lite andra ögon så. Dixi var lite påverkad av den nya miljön(ridhus) men jobbade fortfarande. Började med lite ingångar och fick ännu en gång konstaterat att jag måste lägga krut på stadga!
Hon tyckte även det var lite jobbigt med att Tina var omkring, gick, prata m.m. men även då fortsatte hon jobba och jag kunde belöna rätt beteende.
VI fick MVG på position i fria följet iaf, men Underkänt på utveckling *haha* Nä då.. Men Tina gav oss allt en spark i framåt riktning. Utveckla, sätt kommando på sakerna, stadga = Kom framåt. Å det e så sant så sant!


Sen hjälpte jag Tina litte med fria följet(kommendering och störning) med feedback, dirigerings apportering och fjärr.
Men sen var jag så frösen så Dixi fick ett litet kontaktpass(ta kontakt med mig trots allt omkring för det hade kommit en till hund som hon skällt massor på när hon satt uppbunden) och sen fick jag ge upp. Fy bubblan för vinter. Längtar efter våren!!! Tack Tina för denna trevliga, nyttiga dag!

På kvällen var det jobb som gällde och sen var som sagt Ela förbi en sväng och kollade grejer inför morgondagen!
För idag ni. Då skall vi på utflyckt:) hehe.. Inte så stort som det låter utan vi skall besöka nya djuraffären här i stan och även en tripp till djurmagasinet på torp för vi har fått bra klubb erbjudanden där ifrån. Så hundarna skall få litte nytt idag. Det gillar vi!
Sen skall det bli mumsig mat ihop i form av taco paj*mumma*
Men nu skall Budda få sig en rastning och sen skall de svarta töserna få sig en lång härlig runda!

Vi avslutar idag med ett hej då vink från Zimla!
Ha en fortsatt bra fredag
Ina, Mindi & Dixi

Inga kommentarer: