Besökare

söndag 30 januari 2011

30:e Januari 2011

En underbar helg har det vart på alla sätt och vis.
Fredagen var det som sagt tjej kväll med road tripp;)
Road trippen blev dock kortare än planerat för vi lämnade aldrig stan för den nya affären, zoonet, var så bra och hade så bra erbjudanden så det var ingen vits med att åka till torp och djurmagasinet. Det enda jag hade behövt där var Jysk, men egentligen finns det inte pengar till det så det var väll lika bra*ler* Tyvärr kunde inte Cissi delta som tanken var ifrån början, men hon kom senare en stund iaf. Jag och Ela hade det dock trevligt ändå!
Affären är stor, har redan stort sortiment och det kommer komma mera. Djur avdelningen är igång med tillväxt och fiskar är på G och även reptiler. Det gillar vi:) Inte många zoo som har reptiler längre. Ett av ebjudanden var att om man köpte foder så fick man tuggben för 150kr. Då Dixi äter royal och jag får köpa en säck i månaden passade jag på. Tuggben går alltid åt! Sen hade det även grymt billiga hundkex. Djurmagasinet´s ordinarie pris är 79kr/kg och zoonet´s är 69kr/kg, men nu fick man köpa för 29kr/kg. Det ni! Super billigt! Köpte på mig 3,5kg*haha* Blev 104 kr, men egentligen skulle det blitt typ 250kr. Najs najs! Sen har de startat erbjudanden med Råhagen och Uddevalla BHK. Vi har 10% på alla hundartiklar och foder, plus att klubben får 2% på allt vi handlar. Super verkligen! Sen mötte vi folk från klubben man inte sett på länge. Som vanligt när det är vinter. Så det tog sin tid innan vi vände hemåt för mat:)



Väl tillbaka hos Ela blev det mumsig mat och efterrätt i form av "tacopaj" och nacho chips och sen apelsin/choklad glass*nomnnomn* Cissi tittade förbi en stund och givetvis blev det massa tjöt! Sen var det dags att bege sig hem och förbereda sig inför morgondagen. Del 2 av 3 på valpspecialen.
Kl 9.00 var det samling på Uddevalla BHK. De första valpekipagen var på plats och vi hade blitt uppdelade två och två. Den ena skulle observera den andra och dens arbete och tvärtom. Mitt ekipage var en kvinna med en 6månaders tibbe. Mycket trevlig ägare och mycket trevlig vovve. De ville ha hjälp med människo och hund möten och inkallning. Jag var nöjd med mitt upplägg och ägaren var jätte nöjd när de åkte hem och även imponerad av sin hund:) Fick även positiv feedback av min observatör, Annika. Så det var nog allt bra*hehe* Tills nästa gång skall jag gräva djupare i miljöträning av valp. Alla har fått ett område som skall presenteras. Allt för att vi skall få med oss så mycket kunskap som möjligt efter dessa tre gånger. Det kommer även diskuteras vad som är bra att ha med i just valp kurs m.m. Jag gillart:)

På kvällen blev det date med Stefan. Det blev hemmagjord pizza och mys framför TV:en med filmen RED! Väldigt bra faktiskt! Somna fram på natten och Stefan bädda så fint ner mig*mys*, för han med sitt skeva dygn fortsatte natten vaken:)
Jag behövde dock mina timmars sömn för att vakna till en strålande söndag! HOFFETRÄFF:)

En i gänget hade ordnat ett ridhus 1,5 mil utanför Uddevalla. Kan helt ärligt säga att jag hade förutfattade meningar eftersom man vet hur ridhus underlag brukar vara, men GUD så bra det var! Ni ser ju på bilden att det inte är helt platt, men det var helt lagom/OK. Inte jobbigt att gå alls, men självfallet går det inte att kasta godis(går går det väll men....) men det skadar inte att variera belöningssätt ibland;) Solen lyste ju dessutom så man hade likväl kunnat vart ute, men det gjorde ju att det inte var kallt i ridhuset heller. Töppen helt enkelt!
Vi blev ett gäng som slöt upp. 9 människor, 6 hoffar och en schäfer. (med reservation för felräkning så här sent på kvällen*haha*). Tror alla var jätte nöjda faktiskt! Kul var det iaf att äntligen få till en ordentlig träff. Å första träffen för året brukar innebära lite smarrig fika, vilket det gjorde även denna gång i form av prinsess tårta. Egentligen var det tänkt att fira Jessica som fyllde år i fredags, men eftersom hon hade kalas idag kunde hon inte komma, men vi kunde allt äta tårta ändå:)

Mindi fick komma ut först. Ägarn till stället hade haft hovawart tidigare så hon lulla runt bland oss alla och njöt en stund. Mindi var ju inte sen med att få klappar :)
Inne i ridhuset blev det lite fritt följ, läggande under gång, kryp och inkallning. Små, korta, intensiva frekvenser för att sen pausa.
Dixi gapade som vanligt vid ankomst och en stund framåt. Idag tog hon faktiskt ett "jag förstår inte=sprätter iväg" varv med sikte på Åzzi. Hon var aldrig framme men sprang retandes förbi två ggr innan hon slöt upp hos mig igen. Den rackar damen!
Träningsmässigt blev det ingångar med stadga å ännu en gång blir jag imponerad av hennes inlärningsförmåga. Två pass med fokus på stadga och det sitter fin fint! Gäller bara att träna som sagt MATTE ;) Det blev fritt följ, men inte några längre sträckor eftersom det var mycket störning omkring. Det blev frivillig budföring med Björn. Första gången med manlig. Å detta är lite intressant. Att bara bli släppt rakt mot ngn ur halsbandet är inga problem alls att kuta rakt emot = Känd situation, men när han sen försökte busa med henne blev det jobbigt :P

Efter fikat fick Björn kampa med henne två gånger och hon drog för glatta livet och fick vinna den och göra ärovarv:)
Det blev även sitt och ligg kvar och visade även för Patricia hur jag börjat träna in krypet. Blev lite konflikt där med för Dixi då hon gick in både i doggie-zen och hakan i backen, men hon löste flera repetitioner jätte fint. Däremot diskutera vi just hur olika de får krypa beroende på hur högbenta de är. Mindi kan krypa väldigt platt mot marken, medans Vessla och som vi såg även på Dixi får lite högre bak för det är inte fysiskt möjligt att få fram sina bakben under kroppen annars. Men det får man ju ta. Kommer inte lägga ner energi på att försöka få ngt kryp där de sträcker benen bakåt. Icke!¨
När alla var klara och Dixi var själv kvar fick hon lattja runt tillsammans med bus matte och springa fram och tillbaka som en tok. Ägare nr två till stället var framme och prata med Patricia och där tog Dixi sig en hälsningslov oxå och hoppade till och med upp på denna man för att ge pussar:)
Så summan av kardemumman blir att vi hade en toppen dag. En hel träning utan vantar. Det ni:) Redan den 12:e är det dags igen och det ser vi fram emot!
När vi kom hem tog vi oss en härlig promenad i sköna solen på 1,5 timme/5,6km. Underbar dag!
Sen åkte vi en sväng till husse och åt lite pizza rester, planera och diskutera framtidens evenemang;) och sen bar det hemåt.
Mitt objektiv har gått sönder och försöker finna ett begagnat. Men jag förstår inte riktigt när de begagnade säljs för bara några hundra under ordinarie pris. Då lägger jag hellre de extra hundra å får garanti på objektivet. Men vi får väll se vad det blir av det.

Imorgon har jag värsta jobb dagen. Möte på fm och sen jobba natten. Så imorgon blir det bara jobb och hundrastning.
Ha en fortsatt bra söndag
Ina, Mindi & Dixi

Inga kommentarer: