Besökare

måndag 9 januari 2012

Ja ser det snöar, ja ser det snöar...

Idag, ÄNTLIGEN, blev det vinter:) Snön hade fallit och mer snö kom:)
Idag var det dags för att för första gången besöka Göteborgs Hundarena. Hade hört en del om den och hade lite förhoppningar och nu i efterhand är jag nöjd! Bra matta och bra storlek. Kanske inte för brukseliten, men mycket väl för där vi är idag!
Skulle samåka med Eva-Lena i hennes diesel(billigt vetni;)) och försökte få tag på henne tidigt på morgonen då vi skulle åka från mig redan 6.30. Men inget svar fick jag och ringde och ringde gjorde jag. Helt övertygad om att hon försovit sig och att jag skulle få åka i egen bil började jag ställa ut packningen, men då äntligen såg jag ljusen på vägen:)
Stuvade in oss i bilen med all packning och de båda dogsen och började rulla. Innan vi ens kom ut på stora vägen mot Uddevalla(Som tur var!) öppnades ena bakdörren. Där Dixi satt!! Stannade och försökte få stängt den, men vi lyckades inte och allt såg väldigt skumt ut.
Fick klämma mig in där bak med Dixi och hålla i dörren tillbaka till mig, stuva om hundar och all packning för att bege oss, tjugo minuter försenade! Då jag dessutom upptäcker att jag måste tanka*haha*

Väl framme, typ fem i åtta och åtta började vi, stuvade vi in oss och mötte upp Mona K och mammsen med Lycka. De fick börja så vi hann samla oss och sådär..
Första passet med Dixi körde jag snabba nedlägganden som vi inte riktigt får till så som JAG vill ha dem ;) Men när vi skulle visa första omgången gör hon halvt om halvt en klockren, pang i backen, självmant. Oj så glad ja blev(och paff!) och kastade köttbullar på henne*ler*

Sen kom de inga mera sådana, men väl flera stycken nedlägganden med tryck som vi skall arbeta vidare med!


Sen körde vi fritt följ med kommendering och konstaterande av hennes position som blitt mycket bättre och framför allt vet jag med säkerhet nu hur hon går i förhållande till mig och hur det då ser ut. Sen använde vi speglarna för att titta mera(eller a jag då ;)) plus öka till språng marsch och bibehålla rätt kriterier på positionen. Fick lägga in mycket vänster svängar och förflyttningar för att inte rumpan skulle sväva iväg.
Första gången i hallen och jobbade sketa bra! Super nöjd!


Vi alla tre varvade på 20minuters pass. Tre timmar var bokade nämligen. Mamma tränade linförighet med störning, ingångar och halter och senare gav de sig på framförgåendet.


Eva-Lena och Gandhi tränade linförighet/fritt följ med kommendering och störningar, fortsatte med sin inkallning med ställande och hindret.

Alla hundarna klarade den nya miljön gör bra. Gör skoj!!
Dixis andra pass tog vi fram hindret. Har fått, sen i höstas typ tror jag, höjd problem. För några veckor sen hoppa hon knappt 60cm längre, men den spärren är typ borta.
Idag jobba vi vidare med mycket mer frivilligt igen(för att inte sumpa kommandot m.m.) och byggde på hindret mer och mer. Hon hoppa tillslut 70cm två ggr, men 80 vägra hon.
Skall köra upp detta till höjderna. Det skall vara gör skoj att hoppa:)


Tredje passet med trött hund gick vi på vårat kedje problem med apporterings tjyveri efter inkallning vilket visade sig att det fortfarande är ett detalj problem OXÅ*ler*
Trött hund och ny miljö gjorde att det ryckte gör tidigt i tassar och rumpa när bocken kastats. Detta skall övertränas till dess like ;) NU alla vänner skall ni få akta era huvuden när jag kastar bocken mot er och ni kommer få leverera in den till mig gång på gång;)
Dock lyckades vi med inget tjyveri och med andra ord belöning för rätt beteende:)


Efteråt begav vi oss tillbaka hemåt. Skulle stannat i Ljungskile för spår, men då Eva-Lenas saker var kvar i hennes bil åkte vi till Lane ist och spårade där.
Var sitt kort spår med max 1h liggtid med några pinnar i. Båda hundarna hade energi och spårade gör bra och plockade pinnarna bättre och bättre.


Väl hemma igen blev det till att sadla om för besök av massören Therese. Mindi och Dixi skulle få sig en genomgång. Har inte haft henne hemma sedan i oktober pga av flera olika saker.
Mindi hade jätte ont i magen så Therese fick knappt ta på den:( Men hon har vart dålig här sista veckan med mycket spya pga tom mage så det e nog inte så konstigt. Förhoppningsvis släpper det nu! För övrigt var hon mycket fin i musklerna och sneheten sedan sist var borta. Härligt!
Dixi har, som jag trodde, sne belastat frambenet efter skadan så hon är lite ojämn i fram plus att det satt sig på vänster sida av nacken. Har tyckt hon vart knölig i nacken den sista tiden och det konstaterade Therese oxå. Förhoppningsvis släpper spänningen m.m. men för säkerhets skull kommer hon tillbaka till Pixen om en månad så hon inte går med det för länge OM det fortsätter att belastas snett.


Har hämtat ut böckerna för mitt pluggande till undersköterska så nu tänkte jag köra igång litte här ikväll.

Ha en fortsatt bra måndag

/Ina

Inga kommentarer: